Την υποχρεωτική ενημέρωση που πρέπει να παρέχουν οι αρμόδιες υπηρεσίες στους καταναλωτές, σε σχέση με τους ποιοτικούς δείκτες του πόσιμου νερού, επισημαίνει σε εγκύκλιό της η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη.

Οι πληροφορίες πρέπει να επικαιροποιούνται και να είναι προσβάσιμες διαδικτυακά, κατά τρόπο εξατομικευμένο και φιλικό προς τον χρήστη. Η υποχρέωση ενημέρωσης είναι στο πλαίσιο εναρμόνισης της εθνικής μας νομοθεσίας στην Οδηγία (ΕΕ) 2020/2184, σχετικά με την ποιότητα του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης.

Όπως προβλέπει η Οδηγία, θα πρέπει να διασφαλισθεί ότι οι καταναλωτές μπορούν να ζητήσουν πρόσβαση στις πληροφορίες με άλλα μέσα, κατόπιν αιτιολογημένου αιτήματος. Σκοπός είναι η αύξηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο νερό που τους παρέχεται, καθώς και στις υπηρεσίες ύδρευσης και θα πρέπει να οδηγήσει στην αύξηση της χρήσης του νερού της βρύσης ως πόσιμου.

Ποιες πληροφορίες θα δίνονται

Οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης διασφαλίζουν ότι όλα τα άτομα στα οποία παρέχεται νερό ανθρώπινης κατανάλωσης, λαμβάνουν τις ακόλουθες πληροφορίες τακτικά, και τουλάχιστον μια φορά ανά έτος, χωρίς να χρειαστεί να τις ζητήσουν και στην καταλληλότερη και πλέον προσβάσιμη μορφή, π.χ. μαζί με το λογαριασμό τους ή με ψηφιακά μέσα, όπως έξυπνες εφαρμογές:

i. Πληροφορίες σχετικά με την ποιότητα του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης (μικροβιολογικές και χημικές παράμετροι) περιλαμβανομένων των ενδεικτικών παραμέτρων.
ii. Την τιμή του παρεχόμενου νερού ανθρώπινης κατανάλωσης, ανά λίτρο και ανά κυβικό μέτρο.
iii. Τον όγκο του νερού που καταναλώνεται από το νοικοκυριό, τουλάχιστον ανά έτος ή ανά περίοδο τιμολόγησης, μαζί με τις ετήσιες τάσεις για την κατανάλωση των νοικοκυριών, εφόσον είναι τεχνικά εφικτό και μόνο αν οι πληροφορίες αυτές είναι διαθέσιμες στον φορέα ύδρευσης.
iv. Σύγκριση της ετήσιας κατανάλωσης νερού του νοικοκυριού με τη μέση κατανάλωση των νοικοκυριών, κατά περίπτωση.
v. Σύνδεσμο προς τον ιστότοπο που περιέχει τις επικαιροποιημένες πληροφορίες που ακολουθούν, οι οποίες θα είναι προσβάσιμες διαδικτυακά, κατά τρόπο εξατομικευμένο και φιλικό προς τον χρήστη. Οι καταναλωτές θα πρέπει να μπορούν να ζητήσουν πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες με άλλα μέσα, κατόπιν αιτιολογημένου αιτήματος και θα αφορούν :

1. Προσδιορισμό του σχετικού υπεύθυνου φορέα ύδρευσης, της περιοχής και του αριθμού των ατόμων στους οποίους παρέχεται το νερό, και της μεθόδου παραγωγής νερού, συμπεριλαμβανομένων γενικών πληροφοριών σχετικά με τους τρόπους επεξεργασίας και απολύμανσης του νερού που εφαρμόζονται.

2. Τα πλέον πρόσφατα αποτελέσματα παρακολούθησης για τις μικροβιολογικές, χημικές και ενδεικτικές παραμέτρους συμπεριλαμβανομένης της συχνότητας παρακολούθησης, μαζί με την παραμετρική τιμή. Τα αποτελέσματα παρακολούθησης δεν θα είναι παλαιότερα του ενός έτους, εκτός εάν η συχνότητα παρακολούθησης που ορίζεται βάσει της ΚΥΑ το επιτρέπει.

3. Τις κάτωθι παραμέτρους και τις σχετικές τιμές τους:
-Σκληρότητα
Ανόργανα στοιχεία, ανιόντα/κατιόντα διαλυμένα στο νερό :
ασβέστιο Ca
μαγνήσιο Mg
κάλιο K

4. Πληροφορίες σχετικά με τους δυνητικούς κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία, όπως αυτοί καθορίζονται από τις Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των οικείων Π.Ε., σε περίπτωση υπέρβασης των παραμετρικών τιμών, και τις συναφείς συμβουλές για την υγεία και την κατανάλωση ή δημιουργία υπερσύνδεσμου που δίνει πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες.

5. Την εκτίμηση κινδύνου του συστήματος υδροδότησης.

6. Συμβουλές προς τους καταναλωτές σχετικά με :
-Τον τρόπο μείωσης της κατανάλωσης νερού (χρήση του νερού κατά τρόπο υπεύθυνο και σύμφωνα με τις τοπικές συνθήκες) και
-τον τρόπο αποφυγής κινδύνων για την υγεία από στάσιμο νερό

7. Τους υπεύθυνους φορείς ύδρευσης που παρέχουν τουλάχιστον 10.000 cm3 ημερησίως ή εξυπηρετούν τουλάχιστον 50.000 άτομα, ετήσιες πληροφορίες σχετικά με:
I. Τις συνολικές επιδόσεις του συστήματος ύδρευσης όσον αφορά την απόδοση του συστήματος και τα ποσοστά διαρροών, μόλις αυτές είναι διαθέσιμες και το αργότερο ως τις 12 Ιανουαρίου 2026.
II. Την ιδιοκτησιακή δομή του συστήματος υδροδότησης από τον υπεύθυνο φορέα ύδρευσης.
III. Πληροφορίες για τη δομή του τιμολογίου ανά cm3, όταν γίνεται ανάκτηση κόστους μέσω συστήματος τιμολόγησης, περιλαμβανομένων των παγίων και των μεταβλητών δαπανών και των δαπανών που σχετίζονται με μέτρα για την πρόσβαση όλων των ατόμων και ιδίως των απόρων, αστέγων, πλανόδιων νομάδων και ρομά στο νερό ανθρώπινης κατανάλωσης, όταν έχουν ληφθεί τέτοιου είδους μέτρα από τους υπεύθυνους φορείς ύδρευσης.
IV. Περίληψη και στατιστικά στοιχεία, όταν είναι διαθέσιμα, τα οποία αφορούν στις καταγγελίες των καταναλωτών που έλαβαν οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης σχετικά με ζητήματα όπως ποιότητας νερού ανθρώπινης κατανάλωσης, παρακολούθησης νερού ανθρώπινης κατανάλωσης, πρόσβασης στο νερό ανθρώπινης κατανάλωσης, τιμολόγησης)

Στην εγκύκλιο επισημαίνεται ότι οι καταναλωτές, κατόπιν αιτιολογημένου αιτήματος αποκτούν πρόσβαση σε ιστορικά δεδομένα για πληροφορίες που αφορούν τα αναφερόμενα στις ανωτέρω 2 και 3 παραγράφους, εφόσον είναι διαθέσιμα, σε χρονικό βάθος έως 10 ετών και όχι πριν τις 13 Ιανουαρίου 2023.

 

Ειδήσεις σήμερα:

Μελάνωμα: Θεραπεία με mRNA εμβόλιο σε Έλληνες ασθενείς – Κλινική μελέτη σε 4 νοσοκομεία

Καλοκαίρι: Τρεις σοβαροί κίνδυνοι για τα παιδιά – Οδηγίες προστασίας και πρώτων βοηθειών