Την γραφειοκρατία με την οποία παλεύουν χιλιάδες γονείς στη χώρα, τα παιδιά των οποίων χρειάζονται να τρέφονται με ειδικό υποαλλεργικό γάλα, τις αγκυλώσεις και τα προβλήματα που ανακύπτουν στην καθημερινότητα τους ως γονείς και εργαζόμενοι αφού η συνταγογράφηση του γίνεται μόνο από δημόσιο νοσοκομείο, την απελπισία και την αγανάκτηση για ό,τι βιώνουν ως πολίτες, περιγράφει με δραματικό τρόπο μια Ελληνίδα μητέρα σε επιστολή που απέστειλε στην Ένωση Ελευθεροεπαγγελματιών Παιδιάτρων Αττικής ζητώντας την παρέμβαση της. Η Ένωση κοινοποίησε στον υπουργό Υγείας την επιστολή της μητέρας ζητώντας παράλληλα να επανεξεταστεί ο ισχύον τρόπος της χορήγησης του ειδικού γάλατος στα βρέφη.
Η διαδικασία της συνταγογράφησης και αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ των ειδικών υποαλλεργικών γαλάτων, για βρέφη που παρουσιάζουν αλλεργία στην πρωτεΐνη του γάλακτος της αγελάδας, όπως επισημαίνει και η Ένωση Παιδιάτρων, παρουσιάζει σημαντικά κενά ή προβλήματα στην εξέλιξή της. Ο παιδίατρος κάνει μεν τη διάγνωση, αλλά δεν μπορεί να συνταγογραφήσει το ειδικό γάλα.
Πώς μεταφράζεται αυτό για την καθημερινότητα των γονιών; Ο πρόεδρος της Ένωσης Παιδιάτρων, κ. Κώστας Νταλούκας, περιγράφει τι πρέπει να κάνουν οι γονείς προκειμένου να προμηθεύουν το ειδικό υπό αλλεργικό γάλα:
• Για τη συνταγογράφηση οι γονείς πρέπει να κλείσουν ραντεβού σε δημόσιο νοσοκομείο σε ειδικό αλλεργιολογικό τμήμα.
• Ραντεβού δεν υπάρχουν άμεσα παρά μόνο μετά από 2-3 μήνες.
• Μέχρι να έρθει η ώρα για το ραντεβού, οι γονείς πληρώνουν από την τσέπη τους ένα ειδικό γάλα που η πολιτεία τους το παρέχει δωρεάν.
• Οι γονείς αναγκάζονται να μεταφέρουν το βρέφος (συνήθως νεογέννητο ή 1-2 μηνών το πολύ), στο νοσοκομείο, με κίνδυνο το μωρό να κινδυνεύσει να κολλήσει κάποια λοίμωξη από το νοσοκομείο. Πολλοί από τους γονείς δεν θέλουν να πάνε το παιδί τους στο νοσοκομείο για τον λόγο αυτό και αναγκάζονται να πληρώνουν από την τσέπη τους το ειδικό γάλα.
• Οι γονείς χάνουν χρόνο από την δουλειά τους για να τρέχουν στα δημόσια νοσοκομεία, που πολλές φορές είναι στην άλλη άκρη από το σπίτι τους.
• Όταν το γάλα τελειώσει αναγκάζονται να περάσουν την ίδια διαδικασία.
• Με τον τρόπο αυτό φορτίζονται με φόρτο εργασίας δευτεροβάθμιες δομές υγείας, που η δουλειά τους είναι να ασχολούνται με ασθενείς που χρήζουν νοσοκομειακής αντιμετώπισης και φροντίδας και όχι με πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, όπως η συνταγογράφηση ειδικών γαλάτων.
• Ένα μεγάλο ποσοστό γονιών, λόγω της διαδικασίας αυτής πληρώνει από την τσέπη του τα ειδικά αυτά γάλατα.
Η νεαρή μάνα στην επιστολή της, τα λέει όλα σε μερικές σειρές:
«Δεν ζητήσαμε κάτι που δεν δικαιούμαστε. Δουλεύουμε και οι δύο με βασικούς μισθούς και παλεύουμε να μείνουμε σε μια χώρα που μας διώχνει. Η απογοήτευση είναι απίστευτη. Λυπάμαι και συμπονώ τους γονείς αυτούς που δεν μπορούν να πάρουν το γάλα του παιδιού τους, γιατί κάποιος αποφάσισε να κάνει τόσο δύσκολη τη διαδικασία. Γιατί κάποιος δεν σκέφτηκε ότι πρόκειται για μωρά δύο και τριών μηνών;».
«Πραγματικά δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τη λογική πίσω από τη διαδικασία αυτή. Η αλλεργία στην πρωτεΐνη του αγελαδινού γάλατος και η αντιμετώπισή της είναι μέσα στο γνωστικό αντικείμενο του γενικού παιδιάτρου. Ο παιδίατρος δεν έχει κανένα λόγο να χορηγεί τα ειδικά αυτά γάλατα σε φυσιολογικά παιδιά, και μάλιστα όταν έχει αναλάβει την υποχρέωση απέναντι στους γονείς να κάνει ότι καλύτερο και επιστημονικά ορθό μπορεί, για την υγεία των παιδιών τους» επισημαίνει ο κ. Νταλούκας στην επιστολή προς το υπουργό Υγείας και καταλήγοντας διερωτάται «Γιατί επιμένετε να μην δίνετε την δυνατότητα στον γενικό παιδίατρο που παρακολουθεί το παιδί και που επί της ουσίας βάζει την διάγνωση, να μην μπορεί να συνταγογραφήσει το ειδικό γάλα , και αναγκάζεται να στείλει τα παιδιά που παρακολουθεί στα νοσοκομεία για να το συνταγογραφήσουν;».
Ολόκληρη η επιστολή της μητέρας:
Ονομάζομαι Χατζηπαύλου Χριστίνα και με τον σύζυγο μου Αντωνόπουλο Γιώργο, αποκτήσαμε ένα υγιέστατο αγοράκι στις 30/11/2018.
Ο λόγος που αποφάσισα να συντάξω αυτήν την επιστολή είναι η απογοήτευση μου από το δημόσιο σύστημα υγείας, καθώς το μωρό μας, πριν κλείσει τους 3 μήνες, διαγνώστηκε με αλλεργία στην πρωτεΐνη του αγελαδινού γάλατος και εμείς ακόμα πληρώνουμε μόνοι μας το γάλα ειδικής διατροφής που δικαιούμαστε δωρεάν.
Το μωρό μας θήλαζε αποκλειστικά μέχρι τους 2 ½ μήνες, αλλά χρειάστηκε να δώσουμε συμπλήρωμα. Μετά από μόλις 3 ημέρες δοκιμής ξένου γάλακτος, στις 23/02/2019, το παιδί μας εμφάνισε εξανθήματα σε όλο του το σώμα και πρήξιμο στις μασχάλες και το λαιμό. Ο γιατρός μας συνέστησε να πάμε στο νοσοκομείο, οπότε ακολουθήσαμε τη συμβουλή του και πήγαμε το μωρό μας σε μεγάλο, γνωστό ιδιωτικό νοσηλευτήριο, όπου διαγνώστηκε να έχει αλλεργία στην πρωτεΐνη του αγελαδινού γάλακτος. Του χορηγήθηκε κορτιζόνη και σίτιση αποκλειστικά με ειδικό υπο-αλλεργικό γάλα, για όσο μείναμε εκεί και στις 24/02/2019 πήραμε εξιτήριο. Το μωρό μας ευτυχώς δέχτηκε πολύ καλά το συγκεκριμένο γάλα ειδικής διατροφής και τώρα είναι ένα υγιέστατο αγοράκι 4 μηνών.
Αφού βγήκαμε από το νοσοκομείο, ο παιδίατρος μας ενημέρωσε ότι το γάλα που πίνει το μωρό μας συνταγογραφείται, καθώς πρόκειται για γάλα ειδικής διατροφής. Δεν μπορούσε όμως να το συνταγογραφήσει ο ίδιος και όπως μας ενημέρωσε έπρεπε να απευθυνθούμε σε δημόσιο φορέα.
Επικοινώνησα λοιπόν με το νοσοκομείο «Παίδων Αγία Σοφία» στο Γουδί, τέλη Φεβρουαρίου και η κυρία που μίλησα στη γραμματεία με ενημέρωσε οτι το πρώτο ραντεβού που είχε ήταν στις 12/6 και ότι θα έπρεπε να πάω το μωρό μου στο νοσοκομείο για εξέταση, καθώς ο ιατρικός φάκελος που είχα από το ιδιωτικό νοσηλευτήριο δεν την ενδιέφερε.
Όταν της απάντησα ότι πρόκειται για ένα βρέφος 3 μηνών, το οποίο δεν θέλω να πάω στο νοσοκομείο χωρίς λόγο και ότι το γάλα που πίνει κοστίζει 16 ευρώ το κουτί και χρειαζόμαστε ένα κουτί κάθε 2-3 ημέρες, μου απάντησε ότι θα έπρεπε να είχα πάει το παιδί μου εκεί και όχι στο ιδιωτικό νοσηλευτήριο, για να του έχουν ανοίξει ήδη φάκελο. Επί πλέον μου είπε ότι θα έπρεπε να λέω και ευχαριστώ που το παιδί μου πίνει γάλα που κάνει μόνο 16 ευρώ, γιατί υπάρχουν και παιδιά που πίνουν ακριβότερο γάλα και το πρώτο ραντεβού τους είναι τότε.
Απογοητευμένη, έκλεισα το τηλέφωνο και ξανακάλεσα μετά από ώρα, όπου μίλησα με μια πολύ ευγενικότερη κυρία, η οποία με συμβούλευσε να κλείσω το ραντεβού τον Ιούνιο και να τηλεφωνώ μια στο τόσο, μήπως υπάρξει κάποια ακύρωση.
Επόμενη κίνηση ήταν να απευθυνθώ στον προϊστάμενο διεύθυνσης στρατηγικού σχεδιασμού του ΕΟΠΥΥ, ο οποίος μετά απο 2 ημέρες συνεχώμενων τηλεφωνημάτων αποφάσισε να μου απαντήσει, μάλλον γιατί είχε ενοχληθεί, και να μου πεί ότι ρώτησε για το πρόβλημα μας και οι συνεργάτες του τον ενημέρωσαν ότι μπορούν όλοι οι παιδίατροι, σε δημόσιες και ιδιωτικές κλινικές που είναι συμβεβλημένες με τον ΕΟΠΥΥ, να μας γράψουν το γάλα για το παιδί μας. Στην περίπτωση που δεν μπορούσαμε να περιμένουμε το ραντεβού μας στο Παίδων, να πάμε στον παιδίατρο που μας παρακολούθησε στο ιδιωτικό νοσηλευτήριο και να μας το συνταγογραφήσει εκείνος. Η λύση που έδωσε λοιπόν, ο προϊστάμενος διεύθυνσης στρατηγικού σχεδιασμού του ΕΟΠΥΥ, ήταν να με παραπέμψει στο ιδιωτικό νοσοκομείο. Με παραπλάνησε, είτε επειδή είχε λάθος πληροφόρηση απο τους συνεργάτες του, είτε επειδή δεν ήθελε να τον ενοχλώ άλλο, αφού όπως με ενημέρωσαν από το ιδιωτικό νοσηλευτήριο δεν μπορούν οι παιδίατροι που εργάζονται σε αυτό να συνταγογραφήσουν γάλα ειδικής διατροφής.
Εγώ και ο συζυγός μου είμαστε τυχεροί. Τυχεροί γιατί το μωρό μας είναι υγιές. Τυχεροί γιατί μπορέσαμε να καλύψουμε το κόστος του γάλατος του μωρού μας αυτούς τους μήνες. Δυστυχώς όμως υπάρχουν οικογένειες που αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα και δεν μπορούν να καλύψουν αυτό το κόστος. Υπάρχουν οικογένειες που δεν μπορούν να περιμένουν 3 μήνες για το επόμενο ραντεβού σε δημόσιο νοσοκομείο.
Δεν μπορώ να καταλάβω τι λόγο έχει ο παιδίατρος μας να πει ότι το παιδί μου πάσχει απο αλλεργία, εάν αυτό δεν ισχύει; Τι λόγο είχαν οι παιδίατροι στο νοσοκομείο να δώσουν κορτιζόνη σε ένα βρέφος; Γιατί πρέπει να πάω το μωρό μου στο δημόσιο νοσοκομείο για εξακρίβωση, εφόσον τώρα είναι υγιές και υπάρχει ιατρικός φάκελος με εξετάσεις που αποδεικνύουν την αλλεργία του; Γιατί να μην μπορεί ο παιδίατρος που μας παρακολουθεί να μας γράψει το γάλα που χρειάζεται και πρέπει εμείς και η κάθε οικογένεια που αντιμετωπίζει το ίδιο θέμα υγείας, να αντιμετωπίζει τέτοια δυσκολία για το αυτονόητο;
Δεν ζητήσαμε κάτι που δεν δικαιούμαστε. Δουλεύουμε και οι δύο με βασικούς μισθούς και παλεύουμε να μείνουμε σε μια χώρα που μας διώχνει. Η απογοήτευση είναι απίστευτη. Λυπάμαι και συμπονώ τους γονείς αυτούς που δεν μπορούν να πάρουν το γάλα του παιδιού τους, γιατί κάποιος αποφάσισε να κάνει τόσο δύσκολη τη διαδικασία. Γιατί κάποιος δεν σκέφτηκε ότι πρόκειται για μωρά δύο και τριών μηνών.
Εύχομαι η επιστολή αυτή να διαβαστεί και το ζήτημα να λυθεί. Να μπορεί ο παιδίατρος που μας παρακολουθεί να μας γράφει το κατάλληλο γάλα και να πάρουμε αναδρομικά τα χρήματα που δίνουμε τόσο καιρό για κάτι που δικαιούμαστε απο το κράτος.
Εύχομαι να λυθεί το ζήτημα όχι τόσο για εμάς, γιατί μέχρι να γίνει αυτό το μωρό μας θα έχει μεγαλώσει, όσο για τους γονείς εκείνους που πέφτουν στην ανάγκη της κάθε κυρίας στις γραμματείες των δημόσιων νοσοκομείων που τους μεταχειρίζονται σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Είμαστε φορολογούμενοι πολίτες και δικαιούμαστε κράτος πρόνοιας για εμάς και τα παιδιά μας. Κράτος πρόνοιας για όλους, όχι για λίγους.
Ευχαριστώ για το χρόνο και την προσοχή σας.
Χατζηπαύλου Χριστίνα