Τους λόγους που κρατούν μακριά από την ιδιωτική ασφάλιση υγείας τους ενήλικες 18-64 ετών ανέδειξε μελέτη από το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ, σύμφωνα με την οποία επτά στους δέκα συμμετέχοντες (73,7%) θεωρούν την απόκτηση ενός ασφαλιστηρίου υγείας οικονομικά ανέφικτη.
Μπορεί γεωγραφικά από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού να μας χωρίζουν κάποιες χιλιάδες χιλιόμετρα, στην αντιμετώπιση της ιδιωτικής ασφάλισης οι αποστάσεις μειώνονται εντυπωσιακά. Συγκεκριμένα, αντίστοιχα με τους συμμετέχοντες της μελέτης, στην Ελλάδα το κόστος ενός ασφαλιστικού συμβολαίου υγείας ή, καλύτερα, η υπόθεση αυτού, θα φρενάρει την επιθυμία για απόκτησή του. Πώς καθορίζεται, όμως, η τιμή του;
Για τη διαμόρφωση των ασφαλίστρων οι εταιρείες λαμβάνουν υπ’ όψιν συγκεκριμένους παράγοντες τιμολόγησης όπως η ηλικία και το επάγγελμα του ασφαλισμένου, ο τόπος διαμονής του, το εκπιπτόμενο ποσό (απαλλαγή), η μεταβολή των εξόδων των υπηρεσιών υγείας που καλύπτονται από το ασφαλιστήριο, το κόστος των νοσηλειών αναφορικά με τη διάγνωση, τη θεραπεία, την τεχνολογία που χρησιμοποιείται από τα νοσηλευτήρια, τη χρέωση για τιμές δωματίου, φαρμάκων, υλικών, αμοιβές ιατρών και λοιπών παρόχων, τη θέση νοσηλείας, τη συνεχή εξέλιξη των ιατρικών μεθόδων και πρακτικών και την αντίστοιχη επιβάρυνση αυτών στο κόστος του προγράμματος, τη διαχρονική μεταβολή και το ύψος των καλυπτόμενων ποσών αποζημίωσης, τη συχνότητα των περιστατικών που καλύπτονται από το πρόγραμμα και τα γενικότερα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας που συνδέονται με το πρόγραμμα ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της για το σύνολο των ασφαλιστηρίων υγείας.
Έπειτα, εξηγούν οι επαΐοντες, κάθε εταιρεία έχει αρμόδια ομάδα που συγκεντρώνει και μελετά τα δικά της στατιστικά στοιχεία καθώς και εγχώριων και διεθνών οργανισμών σχετικά με τη σχέση αποζημιώσεων/ασφαλίστρων, την ηλικιακή σύνθεση του ασφαλισμένου πληθυσμού, εγχώριους και διεθνείς πίνακες ανικανότητας και νοσηρότητας, τη μεταβολή της θνησιμότητας του ασφαλισμένου πληθυσμού, κ.α..
Δεν πρέπει να παραβλέπεται βέβαια πως υπάρχουν λύσεις προσαρμοσμένες σε κάθε ανάγκη και κάθε δυνατότητα.
Υπενθυμίζεται ωστόσο πως τα ασφάλιστρα και η έγκαιρη και συνεπής καταβολή τους αποτελούν τη βασική υποχρέωση όσων διαθέτουν ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Η μη αποπληρωμή των ασφαλίστρων ή καθυστερημένη καταβολή τους επιτρέπει στον ασφαλιστή να καταγγείλει τη σύμβαση με γραπτή δήλωση που επιδίδεται στον λήπτη της ασφάλισης και η οποία τον ενημερώνει ότι μη τήρηση των οικονομικών υποχρεώσεών του εντός 30 ημερών θα επιφέρει λύση του συμβολαίου. Εάν στο μεσοδιάστημα λάβει χώρα περιστατικό που καλύπτεται σύμφωνα με το τρέχον συμβόλαιο, η εταιρεία οφείλει να καταβάλει την αποζημίωση με δικαίωμα όμως παρακράτησης των οφειλομένων ασφαλίστρων.