Μέσα στα ατελείωτα βίντεο των κοινωνικών δικτύων που αδειάζουν -κυριολεκτικά- κούτες με ρούχα από αλυσίδες γρήγορης μόδας, υπάρχουν και οι ήρεμες διαδικτυακές φωνές που αναρωτιούνται: το χρειάζομαι πραγματικά αυτό; To «de-influencing», η αντίθετη, δηλαδή πρακτική της ατέλειωτης προώθησης προϊόντων, έχει ήδη κατακλίσει τις πλατφόρμες εδώ και περίπου ένα χρόνο και μάλλον σας ενδιαφέρει να την ακολουθήσετε, αφού μάθετε πόσα χρήματα ξοδεύονται ειδικά τις γιορτές για δώρα που τελικά καταλήγουν να είναι παντελώς άχρηστα.
Σύμφωνα με μια νεότερη δημοσκόπηση, περισσότεροι από τους μισούς Αμερικανούς (53%) θα λάβουν ένα δώρο που δεν θέλουν τα Χριστούγεννα, περίπου δηλαδή 140 εκατομμύρια Αμερικανοί. Σύμφωνα με τις προβλέψεις τα ανεπιθύμητα δώρα θα φθάσουν φέτος σε ιστορικό υψηλό τόσο σε όγκο όσο και σε κόστος, καθώς εκτιμάται ότι θα δαπανηθούν 10,1 δισεκατομμύρια δολάρια για δώρα που θα καταλήξουν τελικά ενδεχομένως σε άλλα χέρια, το γνωστό «regifting».
Αναλύοντας περαιτέρω τα μεγέθη, εκτιμάται ότι ένας στους 20 θα λάβει τουλάχιστον πέντε δώρα που δεν θα θέλει να κρατήσει. Το μέσο κόστος αυτών των ανεπιθύμητων αντικειμένων αναμένεται να αυξηθεί στα 72 δολάρια αυτή την εορταστική περίοδο, από 66 δολάρια πέρυσι.
Δώρο… άδωρον
Όσον αφορά τα ίδια τα δώρα, τα ρούχα και τα αξεσουάρ βρίσκονται στην κορυφή της λίστας του 2024 με τα πιο περιττά δώρα. Συγκεκριμένα, το 43% ελπίζει να αποφύγει αυτά τα προσωπικά αντικείμενα. Ωστόσο, ο αριθμός αυτός είναι στην πραγματικότητα μειωμένος από το 49% που δεν ήθελε ρούχα για τα Χριστούγεννα το 2022. Τα είδη οικιακής χρήσης ακολουθούν τα είδη ένδυσης ως τα λιγότερο δημοφιλή δώρα για τις γιορτές (33%), ενώ τα καλλυντικά και τα αρώματα συμπληρώνουν την πρώτη τριάδα με 26%. Ούτε όμως τα gadget και τα δώρα τεχνολογίας θεωρούνται ευπρόσδεκτα. Από το 2022, η δυσαρέσκεια για αυτά τα δώρα έχει αυξηθεί κατά ένα 10%, από το 15% το 2022 στο 25% αυτή την περίοδο των διακοπών.
Πού καταλήγουν, λοιπόν όλα αυτά τα καλοπροαίρετα αλλά ανεπιθύμητα δώρα; Η έρευνα διαπίστωσε ότι περίπου 4 στους 10 Αμερικανούς (39%) σχεδιάζουν να δωρίσουν τα αδιάφορα δώρα τους σε κάποιον άλλον. Αυτή είναι η πιο δημοφιλής επιλογή φέτος, ξεπερνώντας την άβολη επιλογή να κρατήσει κανείς ένα δώρο που δεν του αρέσει. Ωστόσο, το εντυπωσιακό 43% των Αμερικανών κρατούσαν τα ανεπιθύμητα δώρα τους το 2022, αλλά ο αριθμός αυτός έχει πλέον μειωθεί στο 35%.
Υπάρχουν, όμως, και άλλες λύσεις: το 32% θα επιστρέψει το δώρο στο κατάστημα, ενώ όλο και περισσότεροι τείνουν να το εκμεταλλευτούν χρηματικά, με πάνω από έναν στους τέσσερις (27%) να σχεδιάζει να πουλήσει τα δώρα που δε θέλει μετά τις γιορτές, ποσοστό σημαντικά αυξημένο από 17% το 2022.
Να πούμε στα παιδιά την αλήθεια για τον Άγιο Βασίλη; Οι ειδικοί συμβουλεύουν
Δεν αντέχετε τις γιορτές; Να πώς θα ξεπεράσετε τη θλίψη των ημερών