Η ιδέα ενός καινούριου αυτοκινήτου μόνο ενθουσιασμό μπορεί να προκαλέσει. Αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα όνειρα όλων και, όταν ο στόχος επιτυγχάνεται, χαρίζει στο νέο ιδιοκτήτη την αίσθηση μιας σημαντικής κατάκτησης. Αυτή, όμως, δεν είναι η μόνη αίσθηση που προκαλεί ένα νέο αυτοκίνητο. Στην πραγματικότητα, φαίνεται να διεγείρει σχεδόν όλες τις αισθήσεις. Κάθε αγοραστής θέλει να μπει στο καινούριο του αυτοκίνητο, να το χαζεύει ώρες ατελείωτες, να βάλει δυνατά μουσική, να αγγίζει τα ανέγγιχτα καθίσματά του και να μυρίζει αυτό το «άρωμα καινούριου». Κι ενώ όλα αυτά μοιάζουν πολύ ωραία, στην πραγματικότητα η «μυρωδιά καινούριου» μπορεί να απειλήσει την υγεία.

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, που δημοσιεύεται στο PNAS Nexus, η «μυρωδιά καινούριου» ενός νέου αυτοκινήτου θα μπορούσε να απιδειχθεί επιβλαβής για την υγεία. Ειδικότερα, ερευνητές από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Πεκίνου και τη Σχολή Δημόσιας Υγείας T.H. Chan του Χάρβαρντ ανακάλυψαν ότι ο ένοχος πίσω από αυτόν τον δυνητικό κίνδυνο είναι οι πτητικές οργανικές ενώσεις (VOC), στις οποίες οφείλεται αυτή η μυρωδιά. Οι πτητικές οργανικές ενώσεις είναι μια ομάδα χημικών ουσιών που μετατρέπονται εύκολα σε ατμούς ή αέρια σε θερμοκρασία δωματίου. Στα αυτοκίνητα, εκπέμπονται από διάφορα υλικά όπως πλαστικά, συνθετικές ίνες, δέρμα και κόλλες. Ενώ ορισμένες πτητικές οργανικές ενώσεις είναι ακίνδυνες, άλλες μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα υγείας, που κυμαίνονται από πονοκεφάλους και ερεθισμό των ματιών έως πιο σοβαρές καταστάσεις, όπως πνευμονοπάθειες.

Η ερευνητική ομάδα ανέλυσε τις εκπομπές VOC στο εσωτερικό ενός καινούργιου αυτοκινήτου κατά τη διάρκεια των θερμών καλοκαιρινών μηνών. Τα ευρήματά τους δίνουν μια ανησυχητική εικόνα για την ποιότητα του αέρα μέσα στην καμπίνα και υπογραμμίζουν την ανάγκη για καλύτερη παρακολούθηση και έλεγχο αυτών των επικίνδυνων και πιθανώς καρκινογόνων χημικών ουσιών. Η μελέτη διαπίστωσε ότι η φορμαλδεΰδη, μια γνωστή καρκινογόνος ουσία, ήταν η πιο διαδεδομένη πτητική οργανική ουσία στην καμπίνα ενός νέου αυτοκινήτου. Ανησυχητικό ήταν, δε, το εύρημα ότι πάνω από το 1/3 των μετρήσεων υπερέβαιναν τα πρότυπα ποιότητας του αέρα της Κίνας για το εσωτερικό των οχημάτων. Άλλες ανησυχητικές χημικές ουσίες που ανιχνεύθηκαν ήταν η ακεταλδεΰδη και η εξααλδεΰδη, οι οποίες υπήρχαν σε επίπεδα που θα μπορούσαν ενδεχομένως να επηρεάσουν την υγεία.

Ωστόσο, το θέμα δεν είναι μόνο το τι υπάρχει στον αέρα, είναι επίσης το τι επηρεάζει αυτές τις εκπομπές. Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, η μελέτη διαπίστωσε ότι η θερμοκρασία των εσωτερικών επιφανειών του αυτοκινήτου και όχι η ίδια η θερμοκρασία του αέρα ήταν ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρέαζε τις εκπομπές πτητικών οργανικών ενώσεων. Αυτό το εύρημα είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα καινούργια αυτοκίνητα που εκτίθενται σε ζεστό καλοκαιρινό καιρό και εξηγεί γιατί αυτή η μυρωδιά μπορεί να είναι ιδιαίτερα έντονη μια ηλιόλουστη μέρα.

Για να αντιμετωπίσει την πρόκληση της πρόβλεψης και παρακολούθησης αυτών των εκπομπών, η ερευνητική ομάδα ανέπτυξε ένα καινοτόμο μοντέλο βαθιάς μάθησης. Αυτή η προσέγγιση με βάση την τεχνητή νοημοσύνη, που ονομάστηκε LSTM-A-E, έδειξε πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα στην ακριβή πρόβλεψη των συγκεντρώσεων VOC στο εσωτερικό του οχήματος. Ένα τέτοιο εργαλείο θα μπορούσε να είναι ανεκτίμητο για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τις υγειονομικές αρχές στην αξιολόγηση και τον μετριασμό των κινδύνων που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση εντός της καμπίνας.

Οι επιπτώσεις αυτής της μελέτης εκτείνονται πέρα από τα νέα αυτοκίνητα. Δεδομένου του ότι περνάμε αρκετό χρόνο εντός των οχημάτων μας -κατά μέσο όρο 5,5% της ζωής μας – η κατανόηση και η διαχείριση της ποιότητας του αέρα στο εσωτερικό τους γίνεται όλο και πιο σημαντική. Επομένως, η εν λόγω έρευνα όχι μόνο ρίχνει φως σε έναν άγνωστο μέχρι πρότινος κίνδυνο για την υγεία, αλλά ανοίγει επίσης το δρόμο για πιο έξυπνες και υγιεινές λύσεις στις μεταφορές.

Διαβάστε επίσης:

Καύσωνας: Αν ανήκετε σε αυτούς που αρνούνται να ανοίξουν τον κλιματισμό του αυτοκινήτου, διαβάστε αυτό

Η κίνηση που όλοι κάνουμε όταν οδηγούμε και μπορεί να μας αρρωστήσει

Παθητικό κάπνισμα: Πόσο επικίνδυνο είναι για τα παιδιά μέσα στο αυτοκίνητο