Πότε ήταν η τελευταία φορά που γελάσατε με την ανάρτηση ενός επιστήμονα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Αν σας έκανε να ξεκαρδιστείτε, ίσως και να θεωρήσατε άθελά σας αυτόν τον επιστήμονα πιο αξιόπιστο. Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει μια εκπληκτική σχέση: οι επιστήμονες που χρησιμοποιούν αποτελεσματικά το χιούμορ δεν είναι απλώς πιο συμπαθείς, αλλά στην πραγματικότητα θεωρούνται πιο έγκυρες πηγές πληροφοριών.

Πολλοί επιστήμονες ανησυχούν ότι η χρήση χιούμορ θα μπορούσε να υπονομεύσει το κύρος τους ή να τους κάνει να φανούν αντιεπαγγελματίες. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Science Communication, διαπιστώνει ότι το χιούμορ, σε πολλές διαφορετικές μορφές του, λειτουργεί υπέρ τους. Δύο τύποι χιούμορ στους οποίους επικεντρώθηκαν οι ερευνητές ήταν ο ανθρωπομορφισμός, δηλαδή η απόδοση σε μη ανθρώπινα αντικείμενα ή ζώα ανθρώπινων χαρακτηριστικών προκειμένου να γίνουν οι έννοιες πιο κατανοητές, και η σάτιρα.

Η «επιστήμη» του χιούμορ

Η μελέτη αυτή που επικεντρώθηκε στην τεχνητή νοημοσύνη (AI), διερεύνησε ένα θέμα όπου η κατανόηση του κοινού έχει μεγάλη σημασία. Οι Αμερικανοί παραμένουν διχασμένοι στις απόψεις τους σχετικά με την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και επιφυλακτικοί αναφορικά με την ικανότητα των φορέων χάραξης πολιτικής να τη διαχειριστούν κατάλληλα.

Για να ελέγξουν πώς οι διαφορετικοί τύποι χιούμορ επηρεάζουν τις πεποιθήσεις των ανθρώπων, οι ερευνητές δημιούργησαν φανταστικές αναρτήσεις στο Twitter (Χ) από έναν επινοημένο επιστήμονα με το όνομα «Dr. Jamie Devon». Αυτές οι αναρτήσεις περιείχαν σκίτσα για αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα με διαφορετικούς τύπους χιούμορ: κάποιες έδιναν στα αυτοκίνητα πρόσωπα και προσωπικότητες (ανθρωπομορφισμός), κάποιες έκαναν ανάλαφρα επικριτικά σχόλια για την τεχνητή νοημοσύνη (σάτιρα), κάποιες χρησιμοποιούσαν και τις δύο προσεγγίσεις, ενώ κάποιες αναρτήσεις ελέγχου στερούνταν χιούμορ.

Αποτελέσματα μελέτης και ερευνητικές εξηγήσεις

Από την εξέταση των απόψεων των 2.200 συμμετεχόντων, οι ερευνητές συνειδητοποίησαν ότι:

  • οι  χιουμοριστικές αναρτήσεις αξιολογήθηκαν ως πιο αστείες
  • οι αναρτήσεις που συνδύαζαν ανθρωπομορφισμό και σάτιρα αξιολογήθηκαν ως κορυφαίες πηγές γέλιου
  • οι συμμετέχοντες που βρήκαν τις αναρτήσεις πιο κωμικές είχαν πολύ περισσότερες πιθανότητες να θεωρήσουν τον επιστήμονα συμπαθή και το περιεχόμενο του ως έγκυρη πηγή επιστημονικών στοιχείων

«Οι πολιτικοί, οι διασκεδαστές και οι διαφημιστές χρησιμοποιούν συχνά το χιούμορ επειδή οι άνθρωποι τείνουν να συμπαθούν και να συνδέονται με ανθρώπους που μπορούν να αγγίξουν τα συναισθήματά τους», λέει η Alexandra Lynn Frank, διδακτορική φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο της Georgia, σε δήλωσή της.

«Όταν οι άνθρωποι βρίσκουν κάτι αστείο, είναι συνήθως λιγότερο πιθανό να διαφωνήσουν ή να απορρίψουν το μήνυμα ή το άτομο που το μεταφέρει. Η έρευνά μας υποστηρίζει αυτή την ιδέα. Διαπιστώσαμε ότι το χιούμορ μπορεί να βοηθήσει τις επικοινωνιακές προσπάθειες των επιστημόνων, αλλά μόνο αν οι άνθρωποι πιστεύουν ότι είναι αστείοι». Και συμπληρώνει ότι το «κομψό» χιούμορ και όχι η επιθετική παραπομπή σε πρόσωπα είναι που συγκεντρώνει μεγάλη απήχηση.

«Μέσα από την παγκόσμια γλώσσα του χιούμορ, οι επιστήμονες μπορούν να απλοποιήσουν πολύπλοκες έννοιες, καθιστώντας τες πιο κατανοητές και εύληπτες», αναφέρει η ερευνήτρια «Αυτή η προσέγγιση όχι μόνο προάγει την καλή θέληση, αλλά έχει επίσης τη δυνατότητα να συντρίψει την παραπληροφόρηση με πολύ φιλικό τρόπο. Επιπλέον, το χιούμορ μπορεί να κεντρίσει την περιέργεια, παρακινώντας τους ανθρώπους να αναζητήσουν πρόσθετες επιστημονικές πληροφορίες».

Διαβάστε επίσης

Ποιοι πιστεύουν με μανία τις θεωρίες συνωμοσίας; Αυτό είναι το προφίλ τους 

Καρκίνος: Οι συνωμοσιολόγοι υιοθετούν συχνά μυθικές αιτίες της νόσου

Ο Σουηδός καθηγητής που ανατρέπει τους κανόνες προς όφελος της υγείας – Τι συμβουλεύει για να νιώθουμε καλά