Ένας άγνωστος πλησιάζει μια γυναίκα ρωτώντας κάποιες πληροφορίες. Εάν τον βοηθήσει, της δωρίζει 1000 δολάρια ως αντάλλαγμα στην καλοσύνη της. Εκείνη ξεσπά σε κλάματα και δεν σταματά να τον ευχαριστεί.
Βίντεο με παρόμοιο σενάριο όλο και πληθαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα. Προτού όμως θεωρήσουμε την αντίδραση των παραληπτών του «δώρου» ως λογική, λόγω του ποσού των χρημάτων, νεότερη μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Τέξας υποδεικνύει ότι η γενναιοδωρία έχει μεγαλύτερη σημασία από το ίδιο το ποσό, με τους εθελοντές να εκτιμούν λανθασμένα την αξία της πράξης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύτηκε Journal of Experimental Psychology , αυτοί που προσφέρουν τείνουν να εστιάζουν στο αντικείμενο ή στη δωρεά, ενώ αντίθετα οι αποδέκτες του δίνουν μεγαλύτερη βάση στα θετικά συναισθήματα που τους δημιούργησε αυτή η καλοσυνάτη πράξη. Αυτό σημαίνει ότι οι «εσφαλμένες προσδοκίες» όσων γίνονται δωρητές, θα μπορούσαν να σταθούν εμπόδιο σε περισσότερες αγαθοεργίες.
Πόση χαρά κρύβεται πίσω από την προσφορά ενός cupcake;
Σε ένα πείραμα των επιστημόνων, οι 84 συμμετέχοντες βρέθηκαν στο Maggie Daley Park του Σικάγο και είχαν δύο επιλογές: είτε θα χάριζαν σε έναν άγνωστο μια κούπα ζεστή σοκολάτα είτε θα τη κρατούσαν για τον εαυτό τους. Εβδομήντα πέντε συμφώνησαν να τη χαρίσουν. Οι ερευνητές με τη σειρά τους δώρισαν τις κούπες και παράλληλα κατέγραψαν τα συναισθήματα των παραληπτών αλλά και οι συμμετέχοντες ανέφεραν τι πίστευαν για την αντίδραση των αγνώστων.
Διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντες υποτίμησαν τη σημασία της πράξης τους. Πιο συγκεκριμένα, σε μια κλίμακα με ανώτερη τιμή το 5 και κατώτερη το -5, εκτίμησαν ότι η διάθεση των παραληπτών θα ήταν κατά μέσο όρο 2,7, ενώ στην πραγματικότητα έφτασε κατά μέσο όρο στο μέσο όρο 3,5.
Στη συνέχεια, οι ερευνητές πραγματοποίησαν ακόμα ένα πείραμα στο ίδιο πάρκο, χρησιμοποιώντας αυτή τη φορά cupcakes. Οι 200 συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Στην πρώτη ομάδα, τα 50 άτομα της ομάδας ελέγχου έλαβαν ένα cupcake μόνο για τη συμμετοχή τους. Αξιολόγησαν έπειτα τη διάθεσή τους και τα άλλα 50 άτομα αξιολόγησαν το πώς πίστευαν ότι ένιωθαν οι παραλήπτες.
Στη δεύτερη ομάδα των υπόλοιπων 100 ατόμων, 50 άτομα μπορούσαν να δωρίσουν το κέικ τους σε αγνώστους. Αξιολόγησαν κι αυτοί τη δική τους διάθεση και την αναμενόμενη διάθεση των παραληπτών.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι έλαβαν το κέικ μέσω μιας πράξης καλοσύνης ήταν πιο ευτυχισμένοι από τους παραλήπτες της ομάδας ελέγχου.
«Οι δωρητές δε δίνουν τελικά μεγάλη σημασία στην ίδια την πράξη, αλλά το γεγονός ότι είσαι καλός με τους άλλους μετράει περισσότερο από το ίδιο το αντικείμενο» σχολιάζει ο ένας επικεφαλής ερευνητής της μελέτης Amit Kumar, Επίκουρος Καθηγητής Μάρκετινγκ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Τέξας.
Μπορεί η καλοσύνη να διαδοθεί;
Επιστρέφοντας στο εργαστήριο, οι ερευνητές πραγματοποίησαν ακόμα ένα πείραμα. Για να αξιολογήσουν τις συνέπειες της καλοσύνης, οι συμμετέχοντες πήραν ένα δώρο από το εργαστήριο ή από κάποιον άλλο συμμετέχοντα. Έπειτα έπαιξαν ένα παιχνίδι, καθώς έπρεπε να μοιραστούν 100 δολάρια με έναν άγνωστο.
Παρατήρησαν ότι όσοι έλαβαν το δώρο του εργαστηρίου μέσω της τυχαίας πράξης καλοσύνης ενός άλλου συμμετέχοντα ήταν πιο γενναιόδωροι προς τους αγνώστους κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Με λίγα λόγια, η γενναιοδωρία μπορεί να είναι και μεταδοτική.
Διαβάστε ακόμη:
Πότε είναι πιο γενναιόδωρη μια γυναίκα; Ο παράγοντας – έκπληξη που το μαρτυρά
Δέκα απλοί τρόποι να βρείτε την ευτυχία – Δοκιμάστε τους