Mε υποχρεωτική χρήση μάσκας σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, συστάσεις για περιορισμό των άσκοπων μετακινήσεων με έμφαση στην χρήση ΙΧ αλλά και με την εφαρμογή διαφορετικού ωραρίου προσέλευσης στις δημόσιες υπηρεσίες για να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός των πολιτών, αίρει η κυβέρνηση σταδιακά τους περιορισμούς στις αστικές συγκοινωνίες.
Όπως ανακοίνωσε την Τρίτη, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, «η σταδιακή επάνοδος σε κανονικούς ρυθμούς οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας απαιτεί τη σταδιακή επιστροφή των ΜΜΜ σε πλήρη λειτουργία».
Η μετάβαση, όπως είπε στην κανονικότητα, «θα πρέπει να γίνει με τους όρους υγειονομικής προστασίας που μας έχουν υποδείξει οι ειδικοί», υπογραμμίζοντας όμως ότι «κανένα ευρωπαϊκό σύστημα δεν έχει σήμερα τη δυνατότητα, σε προσωπικό και οχήματα, να προσφέρει υπηρεσίες μεταφοράς με τέτοιο τρόπο ώστε να οριοθετείται, εκ των πραγμάτων, η ιατρικώς θεμιτή φυσική απόσταση των επιβατών».
Στο πλαίσιο αυτό το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με σκοπό την προστασία των εργαζόμενων και των επιβατών ανακοινώσει μια σειρά μέτρων που προβλέπουν:
-Υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας από τους εργαζόμενους και το επιβατικό κοινό. Ο έλεγχος της εφαρμογής του μέτρου θα γίνεται από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που είναι επιφορτισμένοι με αυτό το καθήκον.
-Την υιοθέτηση μέτρων ελεγχόμενης εισόδου στους σταθμούς, ώστε να επιτευχθεί, κατά το δυνατόν, η αναγκαία φυσική απόσταση.
-Στην αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων στο μέγιστο δυνατό βαθμό από την πρώτη κιόλας μέρα εφαρμογής του πλαισίου σταδιακής άρσης των περιορισμών.
Τι αλλάζει στα δρομολόγια
Κατόπιν αυτών αναπροσαρμόζονται, τα δρομολόγια στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ως εξής:
-Στον Μετρό και τον Ηλεκτρικό που η συχνότητα των συρμών σήμερα είναι στα 7,5 λεπτά κατά τις ώρες αιχμής να κατέβει στα 6 λεπτά.
-Στο Τραμ από τα 11 λεπτά στόχος είναι να φθάσει τα 8 λεπτά στις ώρες αιχμής.
-Στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ από 550 οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα θα ανέλθουν το επόμενο διάστημα στα 1.000.
Ωστόσο όπως ανακοινώθηκε, η πύκνωση των δρομολογίων κατά τις ώρες αιχμής, θα συνοδεύεται από ταυτόχρονη μείωση των συχνοτήτων διέλευσης στα ενδιάμεσα διαστήματα. Ειδικότερα, από τις 10 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι και από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα.
Ο υφυπουργός υπογράμμισε ότι οι συχνότητες στα δρομολόγια θα βελτιωθούν σε δεύτερο στάδιο, σε συνάρτηση με την περαιτέρω άρση των περιορισμών.
Για να τηρηθούν οι νέοι κανόνες, το υπουργείο προχωρεί σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία σε πρόσθετα μέτρα για να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία των ΜΜΜ αλλά και για την αποσυμφόρηση της κίνησης κατά τις ώρες αιχμής:. Ειδικότερα:
-δίνεται η δυνατότητα εξαίρεσης από το δικαίωμα της άδειας ειδικού σκοπού στο προσωπικό των συγκοινωνιών
-αναστέλλονται όλες οι διαδικασίες της κινητικότητας των εργαζομένων από τους Οργανισμούς των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε άλλον φορέα.
-προβλέπεται διαφοροποίηση της ώρας προσέλευσης των εργαζόμενων στη Δημόσια Διοίκηση και κατανομή της σε τρεις ζώνες: (07.00, 08.00 και 09.00 π.μ.).
-δίνεται αυστηρή σύσταση στους πολίτες να περιορίσουν τις άσκοπες μετακινήσεις. Για όσους αυτό δεν είναι εφικτό, ειδικά κατά τις ώρες αιχμής, η χρήση των ΜΜΜ πρέπει να γίνεται για απολύτως αναγκαίους λόγους, όπως η μετάβαση στον χώρο εργασίας και αυτό εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα μετακίνησης με άλλο τρόπο.
Το υπουργείο καλεί τους πολίτες που έχουν την επιλογή της μεταφοράς με ιδιωτικό τους μέσο να συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν ως πρώτη επιλογή.
Ως ένα επιπλέον μέτρο διευκόλυνσης είναι η παράταση της μη ισχύος του δακτυλίου για τον Μάιο. Επίσης από τις 4 Μαΐου, θα υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς δύο ατόμων πλέον του οδηγού, στη μετακίνηση με τα ΙΧ.
«Είναι αυτονόητο ότι οι εποπτευόμενοι φορείς θα συνεχίσουν τη συστηματική απολύμανση των χώρων των σταθμών, των καθισμάτων, του πατώματος και των χειρολαβών οχημάτων και των συρμών» σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης. Επίσης, θα προχωρήσουν στη σήμανση των σημείων αναμονής, ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός. Η χρήση των ανελκυστήρων θα απαγορεύεται, με την εξαίρεση των Ατόμων με σοβαρά κινητικά προβλήματα.
Ως προς τη μεταφορά πολιτών με ταξί, μετά από εισήγηση της Επιτροπής Δημόσιας Υγείας, συνεχίζεται η εφαρμογή του κανόνα που ισχύει και σήμερα, δηλαδή ο οδηγός και ένας επιβάτης, με τις γνωστές εξαιρέσεις μεταφοράς γονέα με ανήλικα τέκνα ή συνοδείας ατόμου για ιατρικούς λόγους.
Τις επόμενες ημέρες το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα ανακοινώσει αναλυτικά περαιτέρω ρυθμίσεις για την παράταση ισχύος των διπλωμάτων οδήγησης και των δελτίων τεχνικού ελέγχου οχημάτων, καθώς και το πλαίσιο επανέναρξης των θεωρητικών και πρακτικών μαθημάτων και εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, με στόχο την αποφυγή συνωστισμού από τους πολίτες στα ΚΤΕΟ, στις σχολές οδήγησης και στις περιφερειακές υπηρεσίες μεταφορών.
Ο κ. Κεφαλογιάννης επισήμανε ότι η κρίση του κορονοϊού «δρα ως μεγεθυντικός φακός στα διαχρονικά προβλήματα και τις αγκυλώσεις του συστήματος αστικών συγκοινωνιών, το οποίο επιδεινώθηκε από υποεπένδυση και κακοδιαχείριση τα τελευταία πέντε χρόνια».
Επανασχεδιασμός στα ΜΜΜ
Για τον λόγο αυτό, ως ένα πρώτο μέτρο, το υπουργείο θα προχωρήσει στον επανασχεδιασμό λειτουργίας γραμμών στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα μέσα. Όπως ανέφερε, σήμερα με τις υποδομές που υπάρχουν, η μόνη δυνατή διαχείριση είναι αυτή της ζήτησης, η οποία πρέπει να περιοριστεί στον μέγιστο δυνατό βαθμό και να απλωθεί μέσα στον χρόνο, για τις ώρες αιχμής.