Στο φάσμα της διστακτικότητας των ανθρώπων απέναντι στον εμβολιασμό αναφέρθηκε ο επίκουρος καθηγητής στη διάρκεια της ομιλίας του εξηγώντας ότι «Στοχεύουμε σε όσους είναι σκεπτικοί, το ξανασκέφονται». Πρόκειται για τα άτομα στα οποία στοχεύουν οι ειδικοί με την εφαρμογή πρακτικών που θα τους οδηγήσουν στην απόφαση του εμβολιασμού.

Τι προσδιορίζει την απόφαση ενός ατόμου να εμβολιαστεί; «Δεν έχει τον αποκλειστικό ρόλο ο γιατρός όπως απλουστευτικά πολλοί πιστεύουν» επεσήμανε ο κύριος Κυριόπουλος.

Το κόστος, η πρόσβαση, τα κίνητρα, κοινωνικές διεργασίες και πρακτικά ζητήματα όλα έχουν τον ρόλο τους στην συμμόρφωση με τον εμβολιασμό εξήγησε.

Όταν χτίζουμε εμβολιαστική πολιτική δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την ύπαρξη παραγόντων όπως οι γνωσιακές προκαταλήψεις, όπως αναφέρονται στην συμπεριφορική επιστήμης. Αποτελούν παράμετρο της ανθρώπινης συμπεριφοράς που επηρεάζει την λήψη αποφάσεων από την διακοπή του καπνίσματος σε ένα μήνα, μέχρι τη δίαιτα κάθε Δευτέρα και την πρόθεση εμβολιασμού που ποτέ δεν υλοποιείται.

Για παράδειγμα, γιατί ξεχνάμε να εμβολιαστούμε, δεν έχουμε χρόνο κτλ; Πώς εξηγείται αυτό το φαινόμενο; Ο κύριος Κυριόπουλος επισημαίνει πώς οι συμπεριφορικές προκαταλήψεις μας συγκρατούν από την υλοποίηση των προθέσεών μας ό,τι και αν αυτές αφορούν, από τη διακοπή του καπνίσματος, την έναρξη δίαιτας μέχρι και τον εμβολιασμό.

Πώς μπορεί μια αλλαγή στον τρόπο προσέγγισης του κοινού να οδηγήσει σε αλλαγή συμπεριφοράς; Το παράδειγμα του opt in και opt out στην Ισπανία αναφέρθηκε ο κύριος Κυριόπουλος, όπου με μια αλλαγή στην προσέγγιση των πιθανών δωρητών οργάνων απογειώθηκε ο αριθμός τους! Με απλά λόγια, αντί να επιλέγουν οι πολίτες αν θα γίνουν δωρητές επέλεγαν πλέον αν δεν θα γίνουν.

Ο οικονομολόγος αναφέρθηκε σε παρεμβάσεις που φέρνουν την απαραίτητη μετατροπή της συμπεριφοράς όπως μια απλή υπενθύμιση (reminder) ή η υιοθέτηση μιας διαφορετικής αρχιτεκτονικής επιλογής που οδηγεί στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Όλα παίζουν ρόλο στην αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων όπως τα sms λόγου χάρη. Το περιεχόμενο του sms, η ώρα αποστολής, ο ρυθμός επανάληψης επίσης παίζουν ρόλο στη διαχείριση της συμπεριφοράς του πληθυσμού. «Πιο εξειδικευμένες πολιτικές υπενθύμισης απαιτούνται παρά μια γενικότερη συζήτηση για την αξία της αποστολής μηνυμάτων», τόνισε ο ειδικός.

Έχει μεγάλη σημασία ποιος είναι ο πομπός του μηνύματος επεσήμανε ο ειδικός. Ποιος στέλνει το μήνυμα; Και ποιο είναι το πλαίσιο (framing) του μηνύματος; Είναι μερικές από τις παραμέτρους που πρέπει να ληφθούν υπόψιν για να φέρουν τον κόσμο στον γιατρό και να ζητήσει τον εμβολιασμό του τόνισε ο ειδικός.

Συμπεράσματα

Οι συμπεριφορικές παρεμβάσεις οδηγούν σε αύξηση της εμβολιαστικής κάλυψης. Δεν είναι γνωστό όμως πιο είναι το μείγμα που δουλεύει σε κάθε περίπτωση για την επιτυχία του αποτελέσματος, επεσήμανε ο κύριος Κυριόπουλος και έκλεισε λέγοντας ότι «Είναι σημαντικό να υπάρχει ανάλυση κόστους αποτελεσματικότητας σε κάθε παρέμβαση, γιατί πέραν των αναμφισβήτητα σημαντικών και ωραίων παρεμβάσεων πάντα στο πεδίο της οικονομίας, πρέπει να αξιολογείται και το κόστος».

Διαβάστε επίσης:

Άδωνις Γεωργιάδης: «Τα απογευματινά χειρουργεία θα δουλέψουν, θα κάνουμε 37.000 επεμβάσεις σε ένα χρόνο»

Σεραφείμ Ζήκας: «1,2 εκατ. εμβολιασμοί στα φαρμακεία – Κομβικός ο ρόλος των φαρμακοποιών στη δημόσια υγεία»

Θεόδωρος Αγοραστός: «Εάν εφαρμόσουμε τη στρατηγική 90-70-90 έως το 2030, το 2047 θα έχουμε εξαλείψει τον καρκίνο τραχήλου μήτρας»