Στον απόηχο της διχογνωμίας για τα ηλικιακά όρια και ύστερα από ορισμένα θρομβοεμβολικά επεισόδια που καταγράφηκαν ανά τον κόσμο, η βρετανική εφημερίδα Guardian αναρωτιέται ποια είναι η στρατηγική της φαρμακευτικής εταιρείας AstraZeneca όσον αφορά στην καταπολέμηση της πανδημίας.
Όπως αναφέρεται σε άρθρο της εφημερίδας, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στο άμεσο μέλλον θα συνεχιστεί η παραγωγή δόσεων και η σύναψη συμφωνιών παρά τη διαμάχη με τις Βρυξέλλες.
Το μακροπρόθεσμο μέλλον, όμως, είναι μια άλλη υπόθεση…
Η ειδίκευση στα εμβόλια, γράφει ο αρθρογράφος Νιλς Πράτλι, δεν ήταν ποτέ μέσα στα σχέδια του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, Πασκάλ Σόριοτ, οπότε θα «πρέπει να υπάρξει απόφαση για το τι θα γίνει με μια επιχείρηση που στήθηκε σχεδόν τυχαία στη διάρκεια της πανδημίας».
Το τοπίο θόλωσε, επισημαίνεται στο άρθρο, όταν παρατηρήθηκε καθυστέρηση σε κλινικές δοκιμές, μη μπορώντας έτσι η εταιρεία να πιάσει τους στόχους της.
Το ερώτημα που παραμένει, σημειώνει ο αρθρογράφος είναι ένα: ποιο είναι το όραμα μακροπρόθεσμα;
Σε αντίθεση με τις Pfizer και Moderna, η AstraZeneca δεν βγάζει κέρδος από τα εμβόλια, δεδομένου ότι έχει δεσμευτεί να παράγει με κόστος.
«Όμως η AstraZeneca έχει αποκτήσει τεχνογνωσία στην παραγωγή που θα μπορούσε να εξελιχθεί πολύτιμη για την ανάπτυξη άλλων εμβολίων σε σημαντικούς τομείς. Αυτό είναι ένα επιχείρημα για να επεκταθεί η επιχείρηση των εμβολίων. Ωστόσο, η διάθεση σημαντικών ποσών, θα οδηγούσε την ομάδα σε απρόβλεπτα μονοπάτια. Η στρατηγική της εταιρείας, την τελευταία δεκαετία, εστιάζει σε εξειδικευμένα κλινικά προϊόντα, ειδικά στον καρκίνο. Η τελευταία απόκτηση 39 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την αμερικανική εταιρεία βιοτεχνολογίας Alexion, με βασικό αντικείμενο τις σπάνιες ασθένειες, αποδεικνύει τον βαθμό της εξειδίκευσης. Τα εμβόλια είναι σχεδόν το αντίθετο: αφορούν σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Η πώλησ ή τους σε εταιρείες παραγωγής όπως GlaxoSmithKline ή Sanofi, θα ήταν μια λύση, αλλά πιθανώς δύσκολη εάν το κύριο προϊόν δεν μπορεί να πωληθεί σε κερδοφόρες τιμές», προσθέτει ο αρθρογράφος, ο οποίος υπογραμμίζει τον διαφορετικό ιατρικό προσανατολισμό της φαρμακευτικής AstraZeneca, σε σχέση με τις Pfizer και Moderna, ενώ δεν αποκλείει και το θέμα της συμφωνίας πώλησης των εμβολίων της εταιρείας.
Η εφημρίδα Guardian εστιάζει και στο ζήτημα της στρατηγικής για την πανδημία που θα πρέπει να μοιραστεί με το κοινό η AstraZeneca.