Το σοβαρό «άγχος των μαθηματικών» αφορά έως και το 30% των ανθρώπων. Τα πιο κοινά συμπτώματα περιλαμβάνουν ιδρωμένες παλάμες, ταχυκαρδία, μέχρι και στομαχικές διαταραχές και ζαλάδες.
Στη μελέτη που δημοσιεύθηκε περιοδικό Experimental Child Psychology, οι ερευνητές εξέτασαν 114 γονείς στην Ιταλία, οι οποίοι είχαν άγχος για τα μαθηματικά. Η αξιολόγηση έγινε με βάση τρεις δηλώσεις, όπου κλήθηκαν να αξιολογήσουν το πόσο συμφωνούσε ο χαρακτήρας τους με την κάθε μία:
- «Αποφεύγω καταστάσεις που περιλαμβάνουν μαθηματικά»
- «Αισθάνομαι άγχος όταν κάνω δραστηριότητες που περιλαμβάνουν μαθηματικά»
- «Δεν θα φοβόμουν αν η εργασία μου απαιτούσε περισσότερα μαθηματικά»
Η επιρροή στα παιδιά
Το επόμενο βήμα της ομάδας αντιστοιχούσε στη παρακολούθηση των μαθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών (126 στο σύνολο, 3-8 ετών) και του μαθηματικού τους άγχος στην ηλικία των 8. Συγκεκριμένα, όσα ήταν 3-5 ετών, ήταν χειρότερα στα μαθηματικά, αν οι γονείς τους είχαν άγχος για τους αριθμούς, βάσει ενός τεστ που περιλάμβανε μέτρηση και απλά αθροίσματα.
Εν συνεχεία, τα παιδιά που δεν ήταν τόσο δυνατά στα μαθηματικά κατά την προσχολική ηλικία, είχαν χειρότερες επιδόσεις, ακόμα και στην ηλικία των οκτώ ετών. Αυτό αποδείχθηκε βάσει ενός τεστ με πίνακες αριθμητικών πράξεων και την οδηγία να κάνουν πρόσθεση, αφαίρεση και πολλαπλασιασμό στο μυαλό τους. Ωστόσο, η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα δεν φάνηκε να αναπτύσσει μεγαλύτερο άγχος, ακόμα και αν οι γονείς τους είχαν.
Επιπλέον, στοιχεία όπως το πόσο καλά μορφωμένοι ήταν οι γονείς τους δεν έπαιξαν κάποιον σημαντικό ρόλο, γεγονός που έλαβαν υπόψη οι ερευνητές. Οι άνθρωποι που δυσκολεύονται με τα μαθηματικά στην παιδική ηλικία τείνουν να δυσκολεύονται και ως ενήλικες. Ως εκ τούτου μπορεί να είναι χειρότεροι στη λήψη οικονομικών αποφάσεων ή να μην έχουν την καλύτερη δυνατή ακαδημαϊκή και επαγγελματική σταδιοδρομία, όπως έχουν δείξει παλαιότερα στοιχεία.
Κεντρίζοντας το ενδιαφέρον για τα μαθηματικά
Όταν οι γονείς αποστρέφονται τα μαθηματικά, τείνουν να συμμετέχουν λιγότερο σε ασκήσεις/ παιχνίδια μέτρησης μαζί με τα μικρά παιδιά τους. Ή ακόμα και αν το κάνουν, μπορεί να μεταδίδουν τα δυσάρεστα συναισθήματά τους στα παιδιά, μειώνοντας ή και εξαλείφοντας τα οφέλη της δραστηριότητας.
«Ένα απλό αλλά ισχυρό βήμα που μπορούν να κάνουν οι γονείς είναι να μιλούν πιο θετικά για τα μαθηματικά και να αναγνωρίζουν ότι δεν χρειάζεται ιδιαίτερο ταλέντο για να μπορέσει κανείς να τα μάθει. Ακόμη και αν οι γονείς δυσκολεύονται, το να δείχνουν ενδιαφέρον, ενθουσιασμό και ενθάρρυνση μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά για τα παιδιά τους», ανέφερε η Dr. Kinga Morsanyi, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης από το Πανεπιστήμιο του Loughborough.
Ενθαρρύνοντας τους γονείς να ενισχύσουν τη δική τους αυτοπεποίθηση στα μαθηματικά, βελτιώνοντας την αριθμητική τους ικανότητα με μαθήματα ή στο διαδίκτυο, η Dr. Morsanyi πρόσθεσε: «Μπορείτε να υιοθετήσετε μια νοοτροπία ανάπτυξης, όπου το να αναγνωρίζετε ότι κάνετε λάθη στα μαθηματικά δεν είναι μόνο κατανοητό αλλά αποτελεί σημαντικό μέρος της μαθησιακής διαδικασίας».
Έχουν οι γονείς αγαπημένο παιδί; Και όμως, ναι – Ανακαλύψτε ποιο είναι
Γονείς: Πέντε τοξικές φράσεις που πληγώνουν το παιδί – Μοιάζουν αθώες, αλλά δεν είναι