Η ενσώματη μάθηση, η εκπαιδευτική μέθοδος που επικεντρώνεται στη μάθηση μέσα από την αναπαραγωγή χειρονομιών και κινήσεων συνδυαστικά με συναισθηματική εμπλοκή, συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αλφαβητισμού στα παιδιά, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύεται στο Educational Psychology Review.
Συγκεκριμένα, ερευνητές από το Τμήμα Διατροφής, Άσκησης και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης συμπέραναν ότι τα παιδιά που μαθαίνουν να σχηματίζουν με το σώμα τους τους ήχους των γραμμάτων τα καταφέρνουν καλύτερα στην ορθογραφία συγκριτικά με τα παιδιά που τη διδάσκονται κατά τον παραδοσιακό τρόπο. Η μέθοδος αποδείχθηκε αποτελεσματική στα παιδιά με φυσιολογική ανάπτυξη του γραπτού λόγου όσο και σε εκείνα με αυξημένες πιθανότητες δυσκολιών στην ανάγνωση.
Η καλλιέργεια δεξιοτήτων ανάγνωσης και γραφής είναι κομβικής σημασίας στα πρώτα σχολικά χρόνια του παιδιού, αφού χωρίς αυτές κινδυνεύει να μείνει «πίσω» στην εκπαιδευτική του πορεία. Η μελέτη προτείνει μια αποτελεσματικότερη μέθοδο διδασκαλίας που συνδυάζει κίνηση και φωνητική έναντι της κλασικής που θέλει το παιδί στο θρανίο, και η οποία δεν είναι πάντα ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές.
Σημαντική βελτίωση στην ορθογραφία και την προ-ανάγνωση
Στην έρευνα συμμετείχαν 57 μαθητές της πρώτης δημοτικού από το Nørrebro Park της Κοπεγχάγης που χωρίστηκαν σε μια ομάδα συμβατικής διδασκαλίας ορθογραφίας και ανάγνωσης, και μια ομάδα κιναισθητικής διδασκαλίας που επικεντρώθηκε στον συνδυασμό γραμμάτων-ήχων και σώματος. Αμφότερες οι ομάδες περιλάμβαναν παιδιά με χαμηλότερες και υψηλότερες αναγνωστικές ικανότητες, ενώ το σύνολο των μαθητών εξετάστηκαν στην ορθογραφία, στη γνώση γραμμάτων-ήχων και στην ανάγνωση λέξεων πριν και μετά την παρέμβαση.
Μετά από τέσσερις μόλις εβδομάδες κατά τις οποίες πραγματοποιούνταν στην πειραματική ομάδα τρεις 25λεπτες διδακτικές παρεμβάσεις συνδυασμού φωνημάτων – κινήσεων την εβδομάδα, οι μαθητές διπλασίασαν το σκορ τους στα τεστ ορθογραφίας όσο και στα τεστ αναγνώρισης γραμμάτων. Επρόκειτο για σημαντικά μεγαλύτερη βελτίωση συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου.
Η Linn Damsgaard που «έτρεξε» το ερευνητικό πρόγραμμα στο πλαίσιο της διδακτορικής της διατριβής σχολίασε:
«Τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι οι δραστηριότητες ενσώματης μάθησης μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τις επιδόσεις των παιδιών στον πρώιμο γραμματισμό και την ορθογραφία. Αναμέναμε να παρατηρήσουμε μεγαλύτερη βελτίωση σε παιδιά με χαμηλότερες δεξιότητες ανάγνωσης. Αποδείχθηκε όμως ότι τα παιδιά με ικανότητα ανάγνωσης σε φυσιολογικά επίπεδα παρουσίασαν παρόμοια βελτίωση».
Παρά τις καλύτερες επιδόσεις στην αναγνώριση γραμμάτων και στην ορθογραφία μεμονωμένων λέξεων, δεν παρατηρήθηκε σημαντική βελτίωση στην αναγνωστική τους ικανότητα. Όπως εξηγεί η Linn Damsgaard:
«Η παρέμβασή μας στο σχολείο ήταν σχετικά σύντομη και υπάρχει μεγάλη απόσταση μεταξύ της αναγνώρισης ενός μεμονωμένου γράμματος και της ανάγνωσης μιας ολόκληρης λέξης. Έτσι, πιστεύουμε ότι το ανύπαρκτο αποτύπωμα στις συνολικές αναγνωστικές ικανότητες των παιδιών είναι οφείλεται πιθανώς στο ότι τα παιδιά δεν είχαν φτάσει ακόμα σε εκείνο το σημείο ανάπτυξης του γραμματισμού τους. Αν είχαμε περισσότερο χρόνο για την παρέμβαση στα παιδιά, πιθανότατα θα είχαμε δει και μακροπρόθεσμες βελτιώσεις στον γραμματισμό, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς».
Η μελέτη εκπονήθηκε σε συνεργασία με την Anne-Mette Veber Nielsen, διδάκτορα στο Εθνικό Κέντρο Ανάγνωσης της Δανίας.
Διαβάστε επίσης:
Διάβασμα: Το κόλπο που βοηθά τα παιδιά με δυσλεξία