Σε όλα τα πράγματα που κερδίζουν οι έφηβοι που αθλούνται συστηματικά, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Nottingham Trent προσθέτουν ακόμα έναν παράγοντα που σχετίζεται με την εγκεφαλική τους λειτουργία.
Ειδικότερα, από την έρευνά τους διαπίστωσαν ότι τα παιδιά ηλικίας 12-13 ετών που ήταν σε καλύτερη φυσική κατάσταση, είχαν παράλληλα και επαυξημένη προσοχή, αντίληψη, μνήμη, ενώ παράλληλα λάμβαναν καλύτερες αποφάσεις, σε σύγκριση με τους συνομήλικούς τους που δεν είχαν καλή σχέση με τη γυμναστική.
Πώς το μάθημα της γυμναστικής μπορεί να επηρεάσει θετικά τη νόηση
Οι ερευνητές, με στόχο να κατανοήσουν πώς ένα ωριαίο μάθημα γυμναστικής, και συγκεκριμένα με ένα παιχνίδι ποδοσφαίρου, θα μπορούσε να τα βοηθήσει στην απόδοση των μαθητών στα μαθήματά τους, χρησιμοποίησαν μια σειρά από γνωστικά τεστ, που εκτίμησαν τη συγκέντρωση, την αφομοίωση και την ανίχνευση των πληροφοριών, αλλά και τη σύνθετη σκέψη πριν και μετά τη γυμναστική.
Η φυσική κατάσταση των παιδιών εκτιμήθηκε με μια απλή ξεχωριστή δοκιμή και χρησιμοποιώντας ως μονάδα μέτρησης το παλίνδρομο τεστ αντοχής (shuttle running test).
Από τους 76 εφήβους που πήραν μέρος στη μελέτη και δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Psychology, η ερευνητική ομάδα παρατήρησε ότι η μνήμη εργασίας -η αποθήκευση δηλαδή στη μνήμη μικρών ποσοτήτων πληροφοριών- βελτιώθηκε κατά περίπου 10% στους μαθητές που αφιέρωναν περισσότερο χρόνο σε μέτρια έως έντονη δραστηριότητα.
Κατά τη διάρκεια της μελέτης, ωστόσο, παρατήρησαν επίσης ότι ανεξαρτήτως του μαθήματος της γυμναστικής, τα πιο δραστήρια παιδιά παρουσίασαν συνολικά καλύτερες επιδόσεις σε όλες τα τεστ γνωστικών λειτουργιών.
Πιο συγκεκριμένα, οι επιδόσεις των πιο γυμνασμένων εφήβων σε δοκιμασίες προσοχής, αντίληψης, μνήμης και εκτελεστικών λειτουργιών ήταν κατά μέσο όρο 10% έως 20% μεγαλύτερες από τους λιγότερο γυμνασμένους συνομηλίκους τους, επιτυγχάνοντας περισσότερη ακρίβεια και σε ταχύτερους χρόνους απόκρισης.
«Διαπιστώσαμε ότι τα γυμνασμένα παιδιά είχαν ιδιαίτερα καλές επιδόσεις σε μια σειρά από μετρήσεις που θεωρούνται σημαντικές για τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα και την απόδοση στο σχολείο» δήλωσε σχετικά ο επικεφαλής ερευνητής Luke Gilbert από τη Σχολή Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Nottingham Trent.
Συμπληρώνει, μάλιστα, ότι «η μελέτη μας καταδεικνύει τη σημασία της φυσικής κατάστασης στους νέους. Επιπλέον, καθώς η γυμναστική είναι η μόνη ευκαιρία για πολλούς εφήβους να κάνουν μέτρια έως έντονη σωματική δραστηριότητα και να βελτιώσουν ή να «χτίσουν» τη φυσική τους κατάσταση, αναδεικνύει περαιτέρω την αξία και τη σημασία της γυμναστικής».
Παρόλα αυτά, ο ερευνητής του Πανεπιστημίου Nottingham Trent δρ. Simon Cooper επισημαίνει την πραγματικότητα που παρατηρείται στα σχολικά προγράμματα: «Παρότι τα ερευνητικά στοιχεία αποδεικνύουν ότι η σωματική δραστηριότητα επηρεάζει θετικά τη γνωστική λειτουργία των εφήβων, ο χρόνος που διατίθεται για το μάθημα της γυμναστικής στα σχολεία μερικές φορές μειώνεται υπέρ των πιο ακαδημαϊκών μαθημάτων. Αυτό, όμως, θα μπορούσε να είναι αντιπαραγωγικό για την απόδοση των μαθητών».
Τέλος, οι ερευνητές θα επιθυμούσαν στο περιεχόμενο μελλοντικών ερευνών να συμπεριληφθεί η καλύτερη κατανόηση της επίδρασης των διαφορετικών τύπων ασκήσεων, αλλά και πώς θα μπορούσε ένα πρόγραμμα γυμναστικής να βελτιστοποιηθεί και να τους προσφέρει τα μέγιστα οφέλη.
Διαβάστε ακόμη:
Η ευχάριστη συνήθεια που κάνει τα παιδιά πιο έξυπνα
Η πανδημία οδήγησε σε ραγδαία αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας
Γυμναστική: Επιτρέπεται στα παιδιά με συγγενείς καρδιοπάθειες; Ο ειδικός απαντά