Η περιορισμένη έκθεση στην ηλιακή UVB ακτινοβολία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών στο παιδί, σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Scientific Reports.

Η έκθεση στην ακτινοβολία UVB έχει συνδεθεί με την παραγωγή της επωφελούς για τον οργανισμό βιταμίνης D. Στη μελέτη, που συμμετείχαν περισσότερα από 422.500 παιδιά σχολικής ηλικίας από όλη τη Σκωτία, λοιπόν, διαπιστώθηκε ότι όσο μικρότερη ήταν η έκθεση που είχαν οι μέλλουσες μητέρες σε αυτό το είδος ηλιακής ακτινοβολίας, τόσο αυξημένος ήταν ο κίνδυνος τα παιδιά τους να εμφανίσουν μαθησιακές δυσκολίες.

Πιο αναλυτικά, οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης συνέδεσαν δεδομένα σχετικά με τις ώρες έκθεσης των γυναικών στον ήλιο με τον μήνα που συνελήφθησαν τα παιδιά και είδαν ότι υπήρχε μια στατιστικά αξιόλογη σχέση μεταξύ της μειωμένης έκθεσης στη UVB ακτινοβολία με το σύνολο της εγκυμοσύνης και τον κίνδυνο εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά.

Η σχέση που εντοπίστηκε αφορούσε συγκεκριμένα την ακτινοβολία UVB (και όχι τη UVA), υποδεικνύοντας ότι πιθανότατα αυτή επιδρά μέσω της παραγωγής βιταμίνης D. Συγκεκριμένα, κατά την προγεννητική περίοδο, το έμβρυο αναπτύσσεται ταχέως, γεγονός που το καθιστά ευάλωτο στις περιβαλλοντικές εκθέσεις, οι επιπτώσεις από τις οποίες πιθανόν να είναι μακροχρόνιες. Αντίστοιχα, η έκθεση της μητέρας στην ακτινοβολία UVB προωθεί την παραγωγή της βιταμίνης D, η οποία είναι σημαντική για τη φυσιολογική ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου.

Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται λογική η διαπίστωση των ερευνητών για μια ελαφρώς εντονότερη επίπτωση στην ανάπτυξη των παιδιών, όταν η περιορισμένη έκθεση στη UVB ακτινοβολία συνέβαινε το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, υποδεικνύοντας ότι σ΄ αυτή την περίοδο πιθανότατα είναι οι επιπτώσεις της ελλιπούς έκθεσης στη UVB είναι μεγαλύτερες.

Από τα 422.512 παιδιά που συμπεριελήφθησαν στη μελέτη, τα 79.616 (18,8%) είχαν κάποια μαθησιακή δυσκολία, εκ των οποίων τα 49.770 (23,1%) ήταν αγόρια και τα 29.846 (14,4%) ήταν κορίτσια.

Το ποσοστό των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες ποίκιλλε ανάλογα με τον μήνα σύλληψης, από το 16,5% για τα παιδιά που συνελήφθησαν τον Ιούλιο μέχρι το 21% για εκείνα που συνελήφθησαν Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο.

«Οι μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να έχουν σημαντικές μακροπρόθεσμες επιδράσεις τόσο στα παιδιά όσο και στην οικογένειά τους. Η σημασία της μελέτης μας είναι ότι υποδεικνύει ένα πιθανό τρόπο πρόληψης αυτών των δυσκολιών σε κάποια παιδιά. Αυτό που πρέπει να γίνει τώρα είναι οι κλινικές δοκιμές που θα επιβεβαιώσουν αν η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών», τόνισε η Jill Pell, διευθύντρια του Ινστιτούτου Υγείας του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης.