Όσοι έχουμε δοκιμάσει έστω και μια φορά την πρακτική της ενσυνειδητότητας, γνωρίζουμε πολύ καλά τα οφέλη της στην ψυχολογία μας και την καταπολέμηση του άγχους, με άλλη μια ιδιότητα της να προστίθεται ήδη στις θαυματουργές της δράσεις και ειδικότερα στα παιδιά.
Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, όσα παιδιά ακολούθησαν την πρακτική της ενσυνειδητότητας ως μέρος του μαθήματος στο σχολείο, κέρδισαν ως και περίπου μια ώρα βραδινού ποιοτικού ύπνου.
Τα αποτελέσματα της έρευνας αναμένεται να δημοσιευθούν στο Journal of Clinical Sleep Medicine.
Η συγκεκριμένη μελέτη είναι και η πρώτη που χρησιμοποίησε πολυϋπνογραφία (PSG), για να καταγραφεί η δραστηριότητα του εγκεφάλου και πώς η τεχνική της ενσυνειδητότητας ως μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος μπορεί να αλλάξει την ποιότητα του ύπνου των παιδιών.
Επιπλέον, η διάρκεια του ύπνου REM, κατά τη διάρκεια του οποίου βλέπουμε όνειρα και δρώντας βοηθητικά στον σχηματισμό των αναμνήσεων, επιμηκύνθηκε στα παιδιά που έμαθαν τη συγκεκριμένη τεχνική.
Τα παιδιά που έλαβαν μέρος στην έρευνα προέρχονταν κυρίως από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα λατινικής καταγωγής και ασταθές οικογενειακό περιβάλλον από το Σαν Φρανσίσκο. Αυτοί οι παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα του ύπνου και να αυξήσουν το στρες των παιδιών με αποτέλεσμα να αυξηθούν και οι εφιάλτες αλλά και οι διαταραχές του ύπνου.
Τι είναι η τεχνική της ενσυνειδητότητας;
Τα παιδιά κλήθηκαν ως μέρος του μαθήματος να επικεντρωθούν στο παρόν διώχνοντας κάθε άλλη σκέψη, εστιάζοντας στο ρυθμό της βαθιάς αναπνοής και συνδυάζοντας την αναπνοή με κινήσεις και θέσεις από τη γιόγκα. Οι δάσκαλοι του σχολείου σε συνεργασία με εξειδικευμένους δασκάλους γιόγκα δίδασκαν αυτό το μάθημα (Pure Power Curriculum) δύο φορές την εβδομάδα για δύο χρόνια σε δημοτικά και γυμνάσια σχολεία των κοινοτήτων που πήραν μέρος στην έρευνα. Τα παιδιά, εκτός από την συγκεκριμένη πρακτική, έμαθαν τι είναι το στρες. Παροτρύνθηκαν μάλιστα να δοκιμάσουν την τεχνική όταν θέλουν να χαλαρώσουν και να ξεκουραστούν, χωρίς να τους δώσουν όμως καμία οδηγία σχετικά με τη διαδικασία του ύπνου.
Ανάμεσα σε περισσότερους από 1.000 μαθητές τρίτης και πέμπτης τάξης που συμμετείχαν στη μελέτη, οι ερευνητές μελέτησαν 58 παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα της ενσυνειδητότητας και 57 παιδιά από την ομάδα ελέγχου για τρεις αξιολογήσεις του ύπνου τους στο σπίτι, που πραγματοποιήθηκαν πριν από την έναρξη του προγράμματος, αρχικά μετά από ένα έτος και έπειτα από δύο χρόνια. Μετρήθηκε η δραστηριότητα του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια του ύπνου, μέσω ηλεκτροδίων τοποθετημένων στο κεφάλι του κάθε παιδιού, καθώς και της αναπνοής και των καρδιακών παλμών και των επιπέδων οξυγόνου του αίματος.
Στην αρχή της μελέτης, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα παιδιά στην ομάδα ελέγχου κοιμόντουσαν 54 λεπτά περισσότερο κατά μέσο όρο και είχαν 15 λεπτά περισσότερο ύπνο REM κάθε βράδυ σε σύγκριση με τα παιδιά στην ομάδα που αργότερα συμμετείχαν στο πρόγραμμα: Τα παιδιά στην ομάδα ελέγχου κοιμόντουσαν περίπου 7,5 ώρες, ενώ εκείνα στην ομάδα του προγράμματος περίπου 6,6 ώρες.
Με το πέρασμα όμως του χρόνου και συγκεκριμένα μετά από δύο χρόνια, τα μοτίβα ύπνου εξελίχθηκαν πολύ διαφορετικά. Όσον αφορά τα παιδιά στην ομάδα ελέγχου, ο συνολικός ύπνος μειώθηκε κατά 63 λεπτά το βράδυ, ενώ τα λεπτά του ύπνου REM παρέμειναν σταθερά. Αντίθετα, τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα της ενσυνειδητότητας κέρδισαν 74 λεπτά συνολικού ύπνου και 24 λεπτά ύπνου REM.
Παρόλα αυτά, ο μέσος όρος ύπνου των παιδιών και στις δύο ομάδες διατηρήθηκε σε χαμηλά επίπεδα. Οι ερευνητές υποθέτουν ότι τα παιδιά μπορεί να βελτιώσουν τον ύπνο τους μειώνοντας το άγχος. Ωστόσο, τα παιδιά που κοιμήθηκαν περισσότερο κατά τη διάρκεια της μελέτης ανέφεραν επίσης αύξηση του στρες, ίσως επειδή το μάθημα της ενσυνειδητότητας τους βοήθησε να κατανοήσουν καλύτερα τι ήταν το άγχος. Η ποιότητα του ύπνου τους όμως βελτιώθηκε, μια σημαντική εξέλιξη για την υγεία τους εν γένει.
Διαβάστε επίσης: