Μια πρωτοποριακή ανακάλυψη ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου δίνει νέες ελπίδες σε εκατομμύρια ανθρώπους που ζουν με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 (ΣΔ1). Για πρώτη φορά στην ιστορία, οι επιστήμονες κατάφεραν να αναστρέψουν την αυτοάνοση νόσο σε μια γυναίκα χάρη σε μια θεραπεία με βλαστοκύτταρα.

«Πρόκειται για μεγάλο ιατρικό επίτευγμα, καθώς προσφέρει πιθανή θεραπεία για μια ασθένεια που μέχρι τώρα μπορούσε περιορίζεται στη ρύθμιση, αλλά όχι στην ίαση» αναφέρει σε άρθρο του στο The Conversation ο Stéphane Berneau, Λέκτορας Φυσιολογίας και Φαρμακολογίας στη Σχολή Φαρμακευτικής και Βιοϊατρικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Κεντρικού Lancashire.

«Ο τύπος 1 διαβήτη είναι μια σοβαρή πάθηση που συνήθως ξεκινά στην παιδική ηλικία ή την πρώιμη ενήλικη ζωή. Το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος επιτίθεται λανθασμένα στα κύτταρα του παγκρέατος που παράγουν ινσουλίνη, μια ορμόνη που ρυθμίζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Χωρίς αυτήν, τα επίπεδα σακχάρου αυξάνονται επικίνδυνα, προκαλώντας σοβαρές επιπλοκές, όπως καρδιοπάθειες, νευρολογικές βλάβες, νεφρική ανεπάρκεια και απώλεια όρασης» εξηγεί ο Berneau.

Η μελέτη για τη θεραπεία με βλαστοκύτταρα

Το ανθρώπινο σώμα αποτελείται από περίπου 37,2 τρισεκατομμύρια κύτταρα, τα οποία προέρχονται όλα από ένα μόνο κύτταρο, το ζυγωτό. Το ζυγωτό είναι το αρχικό βλαστοκύτταρο που μπορεί να δημιουργήσει έναν νέο οργανισμό. Τα ενήλικα βλαστοκύτταρα είναι ειδικά κύτταρα που μπορούν να μετατραπούν σε ορισμένους τύπους κυττάρων, και οι επιστήμονες εδώ και χρόνια μελετούν τις δυνατότητές τους για τη θεραπεία διαφόρων ασθενειών.

«Μία από τις πιο συναρπαστικές πτυχές των βλαστοκυττάρων είναι ότι μπορούν να αντικαταστήσουν κατεστραμμένα ή απόντα κύτταρα στο σώμα. Στο Πανεπιστήμιο του Κεντρικού Lancashire, η ερευνητική μου ομάδα χρησιμοποιεί επαγόμενα πολυδύναμα εγκεφαλικά βλαστοκύτταρα τα οποία επαναπρογραμματίστηκαν από κύτταρα δέρματος ασθενών με νόσο Αλτσχάιμερ. Στόχος μας είναι να μάθουμε περισσότερα για την εκφυλιστική νόσο του εγκεφάλου και να την αναπτύξουμε σε ένα τρυβλίο Petri, χωρίς περαιτέρω επεμβατικές τεχνικές» αναφέρει.

Στην πρόσφατη μελέτη, οι επιστήμονες κατάφεραν να τροποποιήσουν κύτταρα ασθενών σε παγκρεατικά κύτταρα. Στη συνέχεια τα επανεμφύτευσαν στους ασθενείς και, μετά από δυόμισι μήνες, άρχισαν να παράγουν ινσουλίνη, επιτρέποντάς τους να ρυθμίζουν τα επίπεδα του σακχάρου χωρίς καθημερινές ενέσεις.

Πολλά υποσχόμενη θεραπεία

Για τη ρύθμιση του ΣΔ1, οι ασθενείς πρέπει να κάνουν καθημερινά ενέσεις ινσουλίνης ή να χρησιμοποιούν αντλίες ινσουλίνης, με τη διαχείριση της νόσου να γίνεται ενίοτε δύσκολη και κουραστική. «Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο η νέα θεραπεία με βλαστοκύτταρα έχει προκαλέσει τόσο μεγάλο ενθουσιασμό· θα μπορούσε να προσφέρει μια πραγματική λύση» σημειώνει.

Σύμφωνα με τον Berneau, αν και πολλά υποσχόμενη μέθοδος για οριστική θεραπεία του ΣΔ1, υπάρχουν ακόμα εμπόδια. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η πιθανότητα το ανοσοποιητικό σύστημα να επιτεθεί στα νέα κύτταρα. Οι επιστήμονες προσπαθούν να βρουν τρόπους για να το αποτρέψουν και να διασφαλίσουν ότι τα κύτταρα θα συνεχίσουν να λειτουργούν σε βάθος χρόνου.

Επιπλέον, μια μεγάλη πρόκληση θα αποτελέσει η πρόσβαση στη θεραπεία για όλο τον πληθυσμό που την έχει ανάγκη, καθώς οι θεραπείες με βλαστοκύτταρα είναι ακριβές και πολύπλοκες.