Η καλοσύνη δεν βοηθά στην αποταμίευση. Οταν ο στόχος είναι να βάλουμε λεφτά στην άκρη ωφελεί να είμαστε λίγο πιο σκληροί και αντιπαθείς. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Columbia σε έρευνα που δημοσιεύθηκε στο American Psychologist, εξηγούν ότι οι πιο συμπαθείς και αξιαγάπητοι άνθρωποι είναι λιγότερο πιθανό να αποταμιεύουν επειδή οι προτεραιότητά τους είναι οι κοινωνικές σχέσεις και επαφές και όχι ο υλικός πλούτος.
Εν τω μεταξύ οι ευσυνείδητοι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να κάνουν σχέδια για το μέλλον και να αποταμιεύουν σύμφωνα με τις παρατηρήσεις των ερευνητών.
Όσο για αυτούς που έχουν προσωπικότητα ταιριαστή με τους αποταμιευτικούς τους στόχους είναι πιο πιθανό να έχουν και περισσότερα μετρητά σύμφωνα με την έρευνα.
Μόλις το 2,3% του εισοδήματός τους αποταμιεύουν οι αμερικανοί σύμφωνα με τα δεδομένα. Ωστόσο οι ερευνητές βρήκαν ότι οι άνθρωποι ειναι διατεθειμένοι να αποταμιεύσουν περισσότερα κάνοντας θυσίες για ένα καλύτερο μέλλον – αρκεί να βρεθεί το κατάλληλο κίνητρο.
Η αντιστοίχιση ανάμεσα στον τύπο της προσωπικότητας και το προφίλ αποταμίευσης παρέμεινε ίδια για τους εύπορους και τους λιγότερο ευνοημένους οικονομικά συμμετέχοντες.
Οι ειδικοί διαπίστωσαν επίσης ότι αν οι συμμετέχοντες λάμβαναν ενθαρρυντικά email σε τόνους ταιριαστούς με την προσωπικότητά τους ήταν και 3,57 φορές πιο πιθανό να αποταμιεύσουν.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Columbia εξέτασαν 2.447 συμμετέχοντες αναφορικά με τα πέντε βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους – εξωστρέφεια, νευρωτισμός, δεκτικότητα στην εμπειρία, προσήνεια, ευσυνειδησία -αλλά και τους αποταμιευτικούς τους στόχους π.χ. για αγορά αυτοκινήτου, για διακοπές, για μια δύσκολη εποχή και για συνταξιοδότηση.
Ανεξάρτητοι ειδικοί σύγκριναν τους στόχους αποταμίευσης με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας. Οι πιο εύποροι συμμετέχοντες αποταμίευαν παραπάνω, αλλα οι αυτοαναφερόμενοι στόχοι αποταμίευσης που ταιριάζουν με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας εξηγούν περίπου το 5% της διακύμανσης σε όλα τα επίπεδα εισοδήματος.
Σε δεύτερο πείραμα 6,056 συμμετέχοντες κλήθηκαν να αποταμιεύσουν μέσω μιας εφαρμογής, SaverLife. Το πιο ενδιαφέρον σημείο του πειράματος ήταν ότι οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε πέντε κατηγορίες και λάμβαναν διαφόρων τύπων ενθαρρυντικά ηλεκτρονικά μηνύματα με σκοπό να επιτύχουν τον στόχο τους. Φυσικά δεν άνοιξαν όλοι τα email τους. Εξ όσων το έπραξαν όμως, διαπιστώθηκε ότι το υψηλότερο ποσοστό επίτευξης του αποταμιευτικού τους στόχου τους το είχαν όσοι λάμβαναν ενθαρρυντικά μηνύματα αντίστοιχα της προσωπικότητάς τους. Αυτοί είχαν και το υψηλότερο ποσοστό αποταμιευτικής επιτυχίας 11,4%. Συνολικά όσοι λάμβαναν τα ταιριαστά με την προσωπικότητά τους μηνύματα είχαν 3,57 φορές περισσότερες πιθανότητες να επιτύχουν τον αποταμιευτικό στόχο συγκριτικά με όσους δεν λάμβαναν μηνύματα.
Διαβάστε επίσης
Αποταμίευση: Τέσσερα πλεονεκτήματα των επενδυτικών προγραμμάτων
Πρόγραμμα αποταμίευσης για το παιδί: Τρία πράγματα που πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς