Μέτρα για τον έλεγχο του καπνίσματος, την άμεση αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων προ νοσοκομειακής φροντίδας (ΕΚΑΒ-ΕΚΕΠΥ) και τις αναπτυξιακές επενδύσεις ως κίνητρο για τη μείωση του clawback, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας το οποίο εισήχθη προς επεξεργασία στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Για την θωράκιση της αποτελεσματικής εφαρμογής του αντικαπνιστικού νόμου ανατίθεται η δυνατότητα συμμετοχής στο ένστολο δυναμικό της Ελληνικής Αστυνομίας των ελέγχων εφαρμογής μεμονωμένα ή από κοινού με άλλους συναρμόδιους φορείς κατά το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπως: Δανία, Γαλλία, Κύπρος, Τσεχία, Πολωνία, Σλοβακία, Λουξεμβούργο, Λετονία, Μάλτα.
Λαμβάνονται μέτρα προστασίας των ανήλικων με την επέκταση του μέτρου απαγόρευσης του καπνίσματος σε υπαίθριους χώρους δραστηριότητας, ψυχαγωγίας και συγκέντρωσης ανηλίκων κατά κύριο λόγο (ως πρόσθετο μέτρο προστασίας των ανηλίκων από το κάπνισμα και από τις συνέπειες έκθεσής του σε αυτό), καθώς και η καθιέρωση κατά την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία τακτής προθεσμίας για την απαγόρευση κυκλοφορίας στην ελληνική αγορά προϊόντων καπνού μάσησης.
Επίσης, με το νομοσχέδιο συστήνεται ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) με σκοπό της νομοθετικής ρύθμισης την ευελιξία και την αποδοτικότητα στην διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος. Με το νέο αυτό ΝΠΙΔ επιχειρείται η βελτίωση της αποδοτικότητας του επιχειρησιακού χαρακτήρα του παλαιού ΕΟΔΥ, δεδομένου ότι ο τελικός του σκοπός δεν περιορίζεται στη διαχείριση της δημόσιας υγείας των πολιτών, αλλά αποκτά διευρυμένες δυνατότητες διαχείρισης και στο ογκώδες έργο της διαχείρισης της υγειονομικής κάλυψης προσφύγων και μεταναστών.
Ο ΕΟΔΥ, (πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ, ήδη ΕΟΔΥ από το νόμο 4600/2019) μετατρέπεται από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ. Διαδέχθηκε το ΚΕΕΛΠΝΟ με τον ν. 4600/2019 και απέκτησε μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου αντί – όπως αναφέρει το υπουργείο Υγείας – του πλέον ευέλικτου μορφώματος του ΝΠΙΔ, με αποτέλεσμα να προξενηθούν προβλήματα ως προς την ταχύτητα ανταπόκρισης στις δράσεις του ΕΟΔΥ ως διάδοχου του ΚΕΕΛΠΝΟ. Ως παραδείγματα τέτοιων δυσλειτουργιών, το υπουργείο Υγείας αναφέρει την δυνητική καθυστέρηση διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού – προσφυγικού, την δυσχέρεια μετακίνησης προσωπικού για κάλυψη έκτακτων κρίσεων μολυσματικών ασθενειών κλπ.
Υπό τους όρους αυτούς, του επαναπροσδίδεται η φύση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, που δύναται να δραστηριοποιείται άμεσα στην αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, χωρίς δέσμευση από το σύνολο των διατάξεων του δημόσιου λογιστικού για την αντιμετώπιση αποκλειστικά και μόνο κατεπειγουσών αναγκών.
Εξάλλου το νομοσχέδιο λαμβάνονται μέτρα εξορθολογισμού και συγκράτησης της φαρμακευτικής δαπάνης και επιπροσθέτως προτείνεται η καθιέρωση της δυνατότητας εθελούσιας μείωσης τιμής φαρμακευτικού προϊόντος με πρωτοβουλία των παρόχων φαρμακευτικών προϊόντων προς τον σκοπό της επίτευξης ανταγωνιστικότερων τιμών και μείωσης της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης.
Προβλέπεται η στήριξη έρευνας και ανάπτυξης στη χώρα και παρέχονται κίνητρα για παραγωγικές επενδύσεις και κλινικές δοκιμές ώστε τα ποσά αυτά να συμψηφίζονται με το clawback.
Ειδικότερα κατά το άρθρο 21, ρυθμίζεται ότι η απομείωση της επιβάρυνσης από το clawback προς όφελος ιδιωτών που ενεργούν αναπτυξιακές επενδύσεις με πρόδηλο αναπτυξιακό χαρακτήρα (ρύθμιση για δυνατότητα συμψηφισμού ποσού clawback με δαπάνες αναπτυξιακού χαρακτήρα). Σκοπός των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι ο εξορθολογισμός της φαρμακευτικής δαπάνης και η αποδοτικότερη χρήση των διαθεσίμων πόρων και παράλληλα η διασφάλιση της απρόσκοπτης πρόσβασης των ασθενών στην φαρμακευτική περίθαλψη.
Στο κεφάλαιο για την ανασύσταση επιτροπών αξιολόγησης και αποζημίωσης φαρμάκων και της επιτροπής διαπραγμάτευσης ως σκοπός της ρύθμισης αναφέρεται το να φθάνουν οι νέες θεραπείες πιο γρήγορα στον πολίτη
Ειδικότερα με τα άρθρα 22 – 26, εισάγονται μέτρα μείωσης και εξορθολογισμού της διαδικασίας τιμολόγησης φαρμάκων. Παρέχονται πρόσθετες δυνατότητες στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης τιμών φαρμάκων προς τον σκοπό της επιτάχυνσης της τιμολόγησης, του αποτελεσματικότερου ελέγχου αποκλίσεων της φαρμακευτικής δαπάνης και της αποφυγής συσσώρευσης αιτημάτων τιμολόγησης, και της εξαίρεσης από την επαναξιολόγηση της τιμολόγησης εφόσον πρόκειται για εμπεδωμένες αξιολογήσεις τιμών ή περιπτώσεις φαρμάκων συγκεκριμένης δραστικής σύνθεσης.
Απλοποιείται επίσης η διαδικασία εξέτασης συγκεκριμένων κατηγοριών αιτημάτων ώστε να είναι πιο αποδοτικό το έργο της Επιτροπής Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης καθώς και της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Φαρμάκων, με στόχο τον εξορθολογισμό της δαπάνης στο πεδίο του φαρμάκου και την διασφάλιση της πρόσβασης των ασθενών σε αποτελεσματικές και καινοτόμες θεραπείες.
Αντιμετώπιση ληξιπρόθεσμων οφειλών
Με την προωθούμενη διάταξη του άρθρου 27 επιχειρείται η εναρμόνιση των διατάξεων περί εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του ΕΟΠΥΥ, ως καθολικού διαδόχου των ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΟΓΑ, ΟΠΑΔ-ΤΥΔΚΥ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, με τις αντίστοιχες διατάξεις του ΕΦΚΑ περί μη παραγραφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Στο άρθρο 28, εξειδικεύεται ο τρόπος αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων ιδιωτών από τα νοσοκομεία, η διαδικασία, το πλαίσιο εγκρίσεων και τα αρμόδια όργανα για τη χορήγησή τους, προς το σκοπό της απομείωσης των οφειλών προς ιδιώτες.
Αναβάθμιση και ενιαία λειτουργία του ΕΚΑΒ για την διαχείριση κρίσεων
Με τα άρθρα 29 έως 35, το πρώην ΕΚΕΠΥ διατηρείται για το μεταναστευτικό και τις αρμοδιότητες πολιτικής επιστράτευσης, ενώ το φάσμα των αρμοδιοτήτων διαχείρισής κρίσεων μεταφέρονται στο ΕΚΑΒ. Εφεξής οι εναπομείνασες αρμοδιότητες ανατίθενται σε Διεύθυνση του Υπουργείου Υγείας, με δυνατότητα λειτουργίας εφεδρικού συντονιστικού κέντρου για το μεταναστευτικό.
Μεταφέρεται το προϋφιστάμενο 24ωρης λειτουργίας κέντρο επιχειρήσεων του ΕΚΕΠΥ στο ΕΚΑΒ ως δεύτερο συντονιστικό κέντρο (ένα για τα επείγοντα περιστατικά όπως ήταν μέχρι σήμερα διακομιδές κλπ, και ένα για επείγοντα, ΜΕΘ, σεισμούς, καταστροφές) . Τα δύο πλέον κέντρα επιχειρήσεων του ΕΚΑΒ λειτουργούν υπό την επίβλεψη ενός ενιαίου συντονιστικού κέντρου.
Ενίσχυση προ νοσοκομειακής φροντίδας για άμεση αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών-συντονισμός ΜΕΘ
Στο πλαίσιο της ίδιας δέσμης διατάξεων επιχειρείται η βελτιστοποίηση προ νοσοκομειακής και έκτακτης νοσοκομειακής φροντίδας υγείας, συντονισμού λειτουργίας ΜΕΘ σε 24ωρη βάση, ο ενιαίος συντονισμός στα ανωτέρω των δημόσιων δομών υγείας (νοσοκομείων δημόσιων και ιδιωτικών) σε περίπτωση έκτακτων αναγκών, με ανάθεση του συντονισμού στο ΕΚΑΒ των ανωτέρω περιπτώσεων.
Σύμβαση αποδοτικότητας για τις Διοικήσεις των νοσοκομείων: Ποιοτικοί και Ποσοτικοί στόχοι και αξιολόγηση
Με το άρθρο 36 Προσδιορίζεται το περιεχόμενο της σύμβασης αποδοτικότητας των Διοικητών και αναπληρωτών Διοικητών στις ΔΥΠΕ και οι έννομες συνέπειες σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων που απορρέουν από την ανάληψη της συγκεκριμένης συμβατικής δέσμευσης.
Με το άρθρο 37, λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα απλοποίησης και βελτίωσης της διαδικασίας πρόσληψης επικουρικού προσωπικού, ούτως ώστε να καλυφθούν άμεσα οι αυξημένες έκτακτες ανάγκες του δημόσιου συστήματος υγείας.
Στο άρθρο 38, λαμβάνεται πρόνοια για τον τρόπο αναπλήρωσης μέλους του Πειθαρχικού Συμβουλίου του Ιατρικού συλλόγου σε περίπτωση κένωσης θέσης του.