Την αύξηση των αμοιβών των διοικητών οργανισμών εθνικής εμβέλειας και των νοσοκομείων στο ύψος του μισθού του Γενικού Γραμματέα ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που αφορά το νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων στο Δημόσιο.
Λεπτό προς λεπτό η ομιλία του πρωθυπουργού
– Μέχρι τα τέλη του έτους πρώτη προκήρυξη για τους διοικητές των επικεφαλής των νοσοκομείων και εξαγγέλω σήμερα: γίνεται εύλογη κριτική για τις απολαβές. Κάτι πρέπει να κάνουμε. Προφανώς και το Δημόσιο δεν μπορεί να πληρώνει το ίδιο με τον ιδιωτικό τομέα. Δεν συμβαίνει πουθενά. Όμως είναι μια πραγματικότητα ότι αν θέλουμε να προσελκύσουμε κάποιο στέλεχος του ιδιωτικού τομέα δεν μπορεί να είναι τόσο χμαηλες. Θα αυξήσουμε τις αμοιβές των διοικητών των οργανισμών εθνικής εμβέλεις και νοσοκομείων στο ύψος των απολαβών του ΓΓ και αντίστοιχη αύξηση θα υπάρξει και για τους διοικητές των μικρότερων δημόσιων οργανισμών
– Άκουσα ότι διοικητές πρέπει να επιλέγονται από προσωπικό και συνδικαλιστές. Όχι ευχαριστώ αυτές τις εποχές τις αφήσαμε πίσω μας.
– Δεν θα σταθώ σε αστήρικτες καταγγελιές περί ευνοιοκρατίας και κομματισμού καθώς οι ίδιες οι ρυθμίσεις τις καταρρίπτουν. Τι κομματισμός είναι όταν ο πολιτικός προϊστάμενος δεν μπορεί να παρέμβει μέχρι να του έρθουν 3 ονόματα από το ΑΣΕΠ. Για τη συνέντευξη: Δεν υπάρχει κανένας σοβαρός τρόπος αξιολόγησης που κάποια στιγμή δεν περιλαμβάνει μια προφορική αξιολόγηση για στοιχεία που δεν μπορούν να διαπιστωθούν από τεστ.
– Θυμηθείτε το gov.gr., το πρόγραμμα εμβολιασμού, τον νέο ΕΦΚΑ
– Παρεμβαίνουμε στον πυρήνα του κράτους που αφορά την καθημερινότητα. Η σημερινή πρωτοβουλία είναι μια συνειδητή πολιτική επιλογή ελεύθερη από κομματικές δεσμεύσεις, έτσι ώστε η διοίκηση να στρατευθεί στην υπηρεσία του πολίτη
– Ταυτόχρονα το διαθέσιμο εισόδημα έχει αυξηθεί και θα συνεχίσουμε να το στηρίζουμε με μόνιμες αυξήσεις και ενίσχυση των πιο ευάλωτων.
– Την προηγούμενη 4ετια ανακουφίσαμε από φορολογία και αντιμετωπίσαμε αλλεπάλληλες κρίσης. Η Ελλάδα του 2023 είναι καλύτερη από την Ελλάδα του 2019. Απέκτησε ήδη την επενδυτική βαθμίδα όπως είχα πει προεκλογικά ότι θα το κάνουμε εντός 3 μηνών και την αποκτήσαμε και αυτό είναι επιτυχία όχι μόνο της κυβέρνησης αλλά όλου του ελληνικού λαού
– Είναι μια αλλαγή για ένα κράτος που δεν είναι λάφυρο των κομμάτων με παγιωμένο άλλοθι την ανώνυμη γραφειοκρατία και γι αυτό πρέπει να υπάρχει πολιτική λογοδοσία
– Βάζουμε ψηλά τον πήχη των προσδοκιών και πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι μπορούμε να τον ξεπεράσουμε με μια φυγή προς τα εμπρός
– Στελέχη του ιδιωτικού τομέα θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να συνεισφέρουν στην ελληνική δημόσια ζωή
– Τους λέμε «δείτε τις προκηρύξεις, θέστε υποψηφιότητα και θα αξιολογηθείτε αντικειμενικά»
– Στόχος μας να προσελκύσουμε ανθρώπους που μέχρι στιγμής δίσταζαν να εμπλακούν με την ελληνική δημόσια διοίκηση
– Η πολιτική ευθύνη εξακολουθεί να βαρύνει τον πολιτικό προϊστάμενο του φορέα. Η τελική ευθύνη πρέπει να ανήκει σε αυτόν. Αλλιώς θα μιλούσαμε για διοίκηση τεχνοκρατών μακριά από την κοινωνία
– Το νομοσχέδιο περιγράφεται με τέσσερις λέξεις: Ανεξαρτησία ικανότητα έλεγχος και αποτελεσματικότητα
– Το νομοσχέδιο απευθύνεται σε όσους θέλουν και μπορούν και όχι σε όσους θέλουν να βολευτούν
– Όταν απομακρύνεται κάποιος γιατί δεν πέτυχε τους στόχους ο υπουργός είναι υποχρεωμένος να επιλέξει από τους δύο εναπομείναντες. Η διαδικασία δεν μπορεί να ξεκινήσει από την αρχή ούτε να διαλέξει αυτόν που θέλει.
– Τέταρτη αλλαγή: Οι νέοι διοικητές μαζί με πολιτικούς προϊσταμένους θα πρέπει να καταρτίζουν ετήσια σχέδια πράξης, να αξιολογούνται και να επιβραβεύονται με πριμ παραγωγικότητας όταν η απόδοση υπερβαίνει τη στοχοθεσία ή θα μπορούν και να απομακρύνονται αν αποτυγχάνουν
– Πρώτα θα υπάρχουν τα λεγόμενα on/off κριτήρια. Μετά διπλό σύστημα αξιολόγησης από ΑΣΕΠ και τελικά η συνέντευξη για να αξιολογηθούν δεξιότητες που δεν μπορούν να αξιολογηθούν αλλιώς
– Στόχος να τοποθετείται ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση και αυτός είναι ο ρόλος και της συνέντευξης.
– Τρίτη αλλαγή: Δομημένα τεστ δεξιοτήτων για να δούμε κατά πόσο οι άνθρωποι αυτοί ανταποκρίνονται στις αυξημένες απαιτήσεις που συνεπάγονται οι θέσεις ευθύνης. Είναι διαδικασία δοκιμασμένη σε δημόσιες διοικήσεις στο εξωτερικό και στον ιδιωτικό τομέα. Ήρθε η ώρα να εφαρμοστούν και στην ελληνική δημόσια διοίκηση
– Αυτά είναι παθογένειες δεκαετιών και αφορά ολες τις κυβερνήσεις. Ήρθε η ώρα να κάνουμε σημαντικό βήμα για αποκομματικοποίηση του κράτους
– Να μπει οριστικό τέλος στην πρακτική που συνέβαινε για αρκετές δεκαετίες να επιλέγονται για διοικητές νοσοκομείων κομματικοί φίλοι χωρίς να επιλέγεται το μείζον, η αποτελεσματικότητα
– Δεύτερη αλλαγή: Τα στελέχη που διεκδικούν την ηγεσία ενός φορέα πρέπει να έχουν σπουδές και εργασιακή εμπειρία που να δηλώνει συνάφεια με το αντικείμενό τους. Να έχουν δοκιμαστεί για εύλογο χρονικό διάστημα ώστε να συνδυάζουν θεωρία με πράξη
– Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα των ενστάσεων που άνοιγαν γραφειοκρατικούς κύκλους
– Σε κάθε περίπτωση όλα τα στάδια ελέγχου θα έχουν αυστηρές προθεσμίες για να έχουν ολοκληρωθεί
– Απόλυτη προτεραιότητα η προκήρυξη των διοικητών νοσοκομείων ώστε να εκδοθεί πριν το τέλος του χρόνου
– Πρώτη αλλαγη: η ευθύνη της αξιολόγησης περνάει στο ΑΣΕΠ. Αυτή τη βασική σφραγίδα αξιοκρατίας συνοδεύουν ουσιαστικά εχέγγυα για να έχουμε και αξιοκρατία και γρήγορα αποτελέσματα
– Καίρια μεταρρύθμιση στο συνολικό τρόπο λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης
-Η ιεραρχία δεν θα καθορίζεται μόνο από την κυβέρνηση αλλά από την εμπειρία, τα προσόντα και τις ανάγκες
– Οι διοικητές του Δημοσίου παύουν να είναι αποκλειστική ευθύνη του υπουργού όπως σε μεγάλο βαθμό ίσχυε πρόσφατα
– Το νομοσχέδιο συνιστά τομή. Απελευθερώνει για πρώτη φορά τις υπηρεσίες και τη λειτουργία τους και δημιουργεί συνθήκες ώστε να εξυπηρετούν αποκλειστικά τον πολίτη
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Το νέο πλαίσιο επιλογής Διοικήσεων κρίσιμων φορέων του Δημόσιου αφορά, μεταξύ άλλων, περίπου 120 νοσοκομεία και των 7 υγειονομικές περιφέρειες της χώρας.
Στοχος είναι ο ο νέος μηχανισμός επιλογής διοικητών και προέδρων να «τρέξει» από τις αρχές του νέου έτους.
Όπως έχει πει η υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως, το νέο σύστημα προωθεί την αξιοκρατία, την αντικειμενικότητα και την ταχύτητα ενώ στοχεύει στην επιλογή του κατάλληλου προσώπου για την κατάλληλη θέση.
Πώς θα γίνεται η επιλογή
Η επιλογή των περίπου 600 νέων διοικητών, αναπληρωτών διοικητών και προέδρων θα γίνεται με βάση την συνάφεια των ακαδημαϊκών τους προσόντων, την επαγγελματική τους εμπειρία αλλά και μετά από τεστ δεξιοτήτων. Όπως ήδη έχει γράψει το protothema.gr, οι νέοι διοικητές και πρόεδροι φορέων θα αξιολογούνται σε ετήσια βάση σύμφωνα με συγκεκριμένο πλάνο στοχοθεσιας και αναλόγως θα επιβραβεύονται με μπόνους ή θα υφίστανται πέναλτι ακόμα και παύση από τα καθήκοντά τους.
Σύμφωνα με την ενημέρωση οι φορείς του δημοσίου που θα αποκτήσουν νέες διοικήσεις θα χωριστούν σε τρεις μεγάλες ομάδες ανάλογα με το αντικείμενό τους και το εύρος της δράσης τους.
Στην πρώτη ομάδα θα ενταχθούν νομικά πρόσωπα με δράση σε όλη την επικράτεια καθώς και οι 7 Υγειονομικές περιφέρειες. Συνολικά θα περιλαμβάνει 190 θέσεις διοικητών, υποδιοικητών κλπ.
Στην δεύτερη ομάδα θα ενταχθούν νομικά πρόσωπα με ειδικό αντικείμενο ή τοπική δράση και αφορά σε 270 θέσεις ενώ η τρίτη ομάδα περιλαμβάνει τα νοσοκομεία της χώρας.
Τα κριτήρια
Για κάθε κατηγορία θα εφαρμοστούν διαφορετικά κριτήρια επιλογής προσώπων. Για παράδειγμα στους τους νέους διοικητές νοσοκομείων θα απαιτηθεί πτυχίο ΑΕΙ συναφές με υγειονομικά θέματα ή με την διοίκηση.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων φορέων του Δημοσίου Τομέα:
· Με ομαδοποίηση των φορέων ανάλογα με το εύρος και το είδος των αρμοδιοτήτων τους. Εφεξής, θα ακολουθείται διαφορετική διαδικασία για έναν φορέα πανελλαδικής εμβέλειας, όπως το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, και διαφορετική για έναν τοπικό φορέα, όπως μια δημόσια βιβλιοθήκη σε ένα χωριό. Προβλέπεται δε ειδική ομαδοποίηση και διαδικασία για τα νοσοκομεία.
· Με πιο αυξημένες απαιτήσεις και αυστηρά ελάχιστα προσόντα (π.χ. πτυχίο ή/και (κατά περίπτωση) εργασιακή εμπειρία σε συνάφεια προς το αντικείμενο της προκηρυσσόμενης θέσης ή τη διοίκηση), εξασφαλίζοντας ότι όσοι επιλέγονται έχουν τα απαραίτητα προσόντα και ικανότητες για να αντεπεξέλθουν στα καθήκοντά τους.
· Με καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία αξιολόγησης (τεστ δεξιοτήτων), τα οποία εφαρμόζονται για πρώτη φορά οριζοντίως στον Δημόσιο Τομέα, εξασφαλίζοντας την απαραίτητη ισορροπία μεταξύ τυπικών και ουσιαστικών προσόντων.
· Με συγκεκριμένες προθεσμίες ώστε οι διαδικασίες επιλογής να εκκινούν και να ολοκληρώνονται εγκαίρως για το σύνολο των φορέων.
2. Νέο σύστημα αξιολόγησης διοικήσεων φορέων του Δημοσίου Τομέα:
· Με ετήσια σχέδια δράσης για κάθε φορέα, τα οποία περιλαμβάνουν απολογισμό και προγραμματισμό δράσεων, καινοτομίες, ποιοτικούς στόχους και συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους, τα οποία εγκρίνονται από τον αρμόδιο Υπουργό.
· Με συμβόλαια απόδοσης με τον αρμόδιο Υπουργό, τα οποία αναφέρουν συγκεκριμένες δράσεις και στόχους και υπογράφονται από την αρχή της θητείας των διοικήσεων και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του εποπτεύοντος Υπουργείου.
· Με αύξηση της θητείας των διοικήσεων από 3 σε 4 έτη, δίνοντάς τους έτσι ικανότερο χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση του έργου τους.
· Με ετήσια αξιολόγηση των διοικήσεων και, ανάλογα με την επίτευξη ή μη των τεθέντων στόχων, δυνατότητα ανταμοιβής (bonus παραγωγικότητας) ή άμεσης λήξης της θητείας τους και αντικατάστασής τους, μετά από εισήγηση του αρμόδιου Υπουργού στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Το νομοσχέδιο αφορά περισσότερες από 600 θέσεις Προέδρων, Αντιπροέδρων, Διοικητών, Αναπληρωτών Διοικητών, Υποδιοικητών, Διευθύνοντων και Εντεταλμένων Συμβούλων σε φορείς του Δημοσίου Τομέα (Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου για τα οποία η επιλογή των διοικήσεων ανήκει στην Κυβέρνηση).
Τι προβλέπεται στην πράξη;
– Πιο αυξημένες απαιτήσεις και αυστηρά απαραίτητα προσόντα (πτυχίο ή/και εργασιακή εμπειρία σε συνάφεια προς το αντικείμενο της προκηρυσσόμενης θέσης ή τη διοίκηση)
– Για πρώτη φορά οριζοντίως στο Δημόσιο, τεστ δεξιοτήτων
– Συμβόλαιο απόδοσης με συγκεκριμένες δράσεις και στόχους
– Αξιολόγηση κάθε χρόνο, με δυνατότητα ανταμοιβής (bonus παραγωγικότητας) ή άμεσης λήξης της θητείας τους