Σε επίπεδα ρεκόρ φαίνεται να βρίσκονται οι πωλήσεις των προϊόντων αυτοφροντίδας για την αντιμετώπιση των ιογενών λοιμώξεων, γεγονός που πιστοποιεί την έξαρση που παρουσιάζουν μέσα στο 2022. Ήδη η αγορά των αντιπυρετικών, αντιβηχικών και γενικότερα των αναλγητικών ήταν πολύ ψηλά λόγω της έξαρσης του κορωνοϊού και τώρα παρά την υποχώρηση της πανδημίας, οι υπόλοιπες ιώσεις εκτοξεύουν την αγορά.
Σύμφωνα με στοιχεία από τις πωλήσεις στα φαρμακεία μέσα στο 2022, η συγκεκριμένη αγορά φαίνεται να κινείται με ρυθμό ανόδου της τάξης του 25% από πλευράς αξίας και 15% από πλευράς όγκου. Ειδικότερα με βάση τα στοιχεία από την πορεία των πωλήσεων των 25 φαρμάκων που ανήκουν στην κατηγορία των Μη Συνταγογραφούμενων (ΜΗΣΥΦΑ) αλλά και κάποια άλλα παραφάρμακα που χρησιμοποιούνται κυρίως στο κρυολόγημα, φαίνεται αυτή η έξαρση.
Μάλιστα το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων το πραγματοποιούν 4 σκευάσματα παρακεταμόλης με πωλήσεις της τάξης των 65-70 εκατομυρίων ευρώ το διάστημα Ιανουάριος-Νοέμβριος του 2022, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 14%, κάτι το οποίο όμως αποδίδεται στην αύξηση των τιμών καθώς από πλευράς όγκου υπάρχει αύξηση αρκετά χαμηλότερη.
Βέβαια να επισημάνουμε ότι και σ’ αυτή την κατηγορία των προϊόντων διαπιστώνονται σημαντικές ελλείψεις.
Ιδιαίτερα αυξημένες είναι και οι πωλήσεις αποσυμφορητικών για τη μύτη. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι τα τρία πιο δημοφιλή προϊόντα σημείωσαν αύξηση σε πωλήσεις συσκευασιών κατά 25% και σε αξία κατά 35%.
Η αγορά λοιπόν των προϊόντων αυτοφροντίδας κινείται δυναμικά και μάλιστα σχεδόν με διπλάσιο ρυθμό σε σχέση με μερικούς μήνες πριν. Εκτιμάται δε ότι θα ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ.
Τι σημειώνει η εταιρεία IQVIA
Η έξαρση των ιώσεων ως διαπίστωση μέσω και του «ραφιού του φαρμακοποιού» επιβεβαιώνεται και τα εβδομαδιαία στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων IQVIA.
Ειδικότερα την περίοδο 28/11/22-11/12/22, οι κύριες προϊοντικές κατηγορίες που διακινούνται μέσω ιδιωτικών φαρμακείων κινήθηκαν σε πωλήσεις τεμαχίων, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο (29/11/21-12/12/21) ως εξής:
- Φάρμακα: +6,1% (+1,1 εκατομμύρια τεμάχια)
- Προϊόντα OTC: +9,7% (+461,6 χιλιάδες τεμάχια)
- Καλλυντικά: -0,3% (-4 χιλιάδες τεμάχια)
- Προϊόντα διατροφής: -15,1% (-24 χιλιάδες τεμάχια)
- Προϊόντα φροντίδας ασθενών: +4,7% (+62,7 χιλιάδες τεμάχια)
Ενδεικτικά, κάποιες από τις υποκατηγορίες με τη μεγαλύτερη μεταβολή σε σχέση με την περίοδο 29/11/21 – 12/12/21 είναι:
- Στα Φάρμακα, η κατηγορία του Αναπνευστικού Συστήματος , αυξάνεται κατά: +28,6% (+448 χιλιάδες τεμάχια)
- Στα Προϊόντα OTC, τα Αντιβηχικά, αυξάνονται κατά: +34,9% (+407,4 χιλιάδες τεμάχια)
- Στα Καλλυντικά, τα Προϊόντα Ομορφιάς, αυξάνονται κατά:
+9% (+24,7 χιλιάδες τεμάχια) - Στα Προϊόντα διατροφής, οι Παιδικές Τροφές, μειώνονται κατά:
-16,1 % (-18,9 χιλιάδες τεμάχια) - Στα Προϊόντα Φροντίδας ασθενών, η κατηγορία των Διαγνωστικών Συσκευών, η οποία περιλαμβάνει τα τεστ Πρωτεϊνών αλλά και τις Χειρουργικές Μάσκες, αυξάνεται κατά: +40,4% (+178,1 χιλιάδες τεμάχια)
Είναι ξεκάθαρο ότι βιώνουμε μια δραματική αύξηση των ιώσεων και επειδή γνωρίζουμε πως θεραπείες δεν υπάρχουν παρά μόνο για τον περιορισμό των συμπτωμάτων οι πολίτες προμηθεύονται Μη Συνταγογραφούμενα Σκευάσματα με την καθοδήγηση των γιατρών βέβαια αλλά και με συμβουλές από τους ίδιους τους φαρμακοποιούς.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι βασικές συστάσεις των γιατρών κατά την εμφάνιση των συμπτωμάτων της Covid-19, ήταν η αναζήτηση μέσω προϊόντων αυτοφροντίδας, καθώς τα αντιικά φάρμακα, αφορούν κυρίως μεγάλες ηλικίες και ευπαθείς ομάδες. Το γεγονός ότι πάνω από 2 εκατομμύρια κρούσματα, καταγράφηκαν επίσημα μέσα στο τρέχον έτος με κωρονοϊό, οδήγησε πολλούς από εμάς στα φαρμακεία για την αναζήτηση σκευασμάτων τα οποία να καταπραΰνουν τα συμπτώματα, όπως τον πονοκέφαλο, τον πονόλαιμο και τον βήχα.
Η κατάσταση αυτή φυσικά αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία για τα φαρμακεία να αυξήσουν περαιτέρω τις πωλήσεις τους, πέρα από τις πωλήσεις των αυτοδιαγνωστικών τεστ (self test) και άλλων ειδών προσωπικής φροντίδας, όπως μάσκες.
Διαβάστε επίσης: