Την ευκαιρία να αποπληρώσουν παλιά χρέη λόγω clawback σε 36 δόσεις δίνει το Υπουργείο Υγεία στις φαρμακευτικές εταιρείες όπως προβλέπει το άρθρο 61 του νομοσχεδίου που κατατέθηκε προς διαβούλευση και αφορά στην ανακουφιστική φροντίδα. Σύμφωνα με πληροφορίες της φαρμακευτικής αγοράς, το μέτρο είναι θετικό αλλά θα ήθελαν ακόμη περισσότερες δόσεις καθώς το clawback έχει σκαρφαλώσει σε δυσθεώρητα επίπεδα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το σχετικό άρθρο, προβλέπεται η ρύθμιση αποπληρωμής του clawback για τα έτη 2019-2022. Μάλιστα σημειώνεται ότι για να γίνει ο συγκεκριμένος διακανονισμός θα πρέπει η κάθε εταιρεία αφενός να πληρώνει την έκπτωση (rebate) της εν λόγω χρονιάς και φυσικά να είναι συνεπής όσον αφορά στις ρυθμίσεις για την αποπληρωμή του clawback των προηγούμενων ετών αρχής γενομένης από το έτος 2012 οπότε και καθιερώθηκε επί της ουσίας ο αυτόματος μηχανισμός επιστροφής.
Όπως είναι γνωστό, οι φαρμακευτικές εταιρείες είναι ιδιαίτερα δυσαρεστημένες με την αύξηση των επιστροφών αυτών και όπως έχουν αναφέρει την τελευταία δεκαετία οι επιβαρύνσεις τους έχουν ξεπεράσει τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Το να δίνονται ευκαιρίες διακανονισμών δεν λύνεται το πρόβλημα και οι ίδιες θεωρούν ότι έχουν «στεγνώσει» από πλευράς ρευστότητας.
Παράλληλα εκφράζουν και τη δυσαρέσκειά τους, ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες, όσον αφορά και τους συμψηφισμούς με επενδυτικές δαπάνες και δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης καθώς τελικά αυτοί οι συμψηφισμοί δεν οδήγησαν σε σημαντική ανακούφιση.
Τι άλλο προβλέπει το νομοσχέδιο
Παράλληλα στο νομοσχέδιο σημειώνεται πως επιβάλλεται επιπλέον ποσό έκπτωσης των φαρμακευτικών εταιρειών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τον Οργανισμό Περίθαλψης Ασφαλισμένων Δημοσίου και τα Νοσοκομεία, για φάρμακα ίδιας δραστικής ουσίας, μορφής και περιεκτικότητας τα οποία αν και ανήκουν στην κατηγορία των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους χορηγούνται από ιδιωτικά φαρμακεία. Έτσι ο ΕΟΠΥΥ επιβάλει και στα φάρμακα αυτά το ίδιο rebate με αυτό που έχει επιβληθεί για τα ίδια σκευάσματα όταν διακινούνται από το δίκτυο των φαρμακείων του.
Τέλος στο άρθρο 60 του νομοσχεδίου αναφέρεται πως τα φαρμακευτικά προϊόντα που εγκρίνονται στην κατηγορία των «Καλώς Καθιερωμένης Χρήσης» όπως είναι δηλαδή ο συνδυασμός περισσότερων δραστικών ουσιών που περιλαμβάνονται στη σύνθεση εγκεκριμένων φαρμάκων, οι οποίες όμως δεν έχουν μέχρι στιγμής συνδυαστεί για θεραπευτικούς σκοπούς και έχουν Κόστος Ημερήσιας Θεραπείας (ΚΗΘ) ίσο ή χαμηλότερο από το ΚΗΘ των αντίστοιχων προϊόντων αναφοράς, τα οποία ήδη αποζημιώνονται, εντάσσονται άμεσα στον κατάλογο αποζημιούμενων φαρμάκων χωρίς αξιολόγηση και διαπραγμάτευση για τις όμοιες ενδείξεις και με τους ίδιους περιορισμούς των προϊόντων αναφοράς τους.
Εδώ πλέον ο νόμος δίνει τη δυνατότητα στις φαρμακευτικές εταιρείες, οι οποίες επιθυμούν διαφορετική ομαδοποίηση ή ευρύτερη αποζημίωση στον κατάλογο αποζημιούμενων φαρμάκων, να μπορούν να υποβάλουν αίτηση για αξιολόγηση και διαπραγμάτευση εφόσον μπορέσουν να αποδείξουν ότι υπάρχει κάποιας μορφής καινοτομία.
Δηλαδή οι εταιρείες που έχουν σκευάσματα τέτοια και έχουν τιμές υψηλότερες των αντίστοιχων προϊόντων αναφοράς, τα οποία ήδη αποζημιώνονται, μπορούν είτε να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές, προκειμένου να ενταχθούν στον κατάλογο αποζημιούμενων φαρμάκων, είτε να υποβάλουν αίτηση για αξιολόγηση και διαπραγμάτευση βάσει των ακόλουθων κριτηρίων, τα οποία εξετάζονται σωρευτικά: α) ύπαρξη πρόσθετου κλινικού οφέλους, είτε για το σύνολο των ασθενών είτε για ειδικές υποομάδες ασθενών της ίδιας νόσου και β) ύπαρξη ενεργού διπλώματος ευρεσιτεχνίας».
Διαβάστε επίσης:
Φαρμακευτική δαπάνη: Ξεκινά και πάλι η λειτουργία της αρμόδιας Επιτροπής – Ποια τα μέλη της