*γράφει ο Βασίλης Τσακίρογλου
Κατά την παρουσίαση του απολογισμού των δράσεων του Χαμόγελου του Παιδιού για το έτος 2021, ο Πρόεδρος του οργανισμού, κ. Κώστας Γιαννόπουλος, επέστησε επανειλημμένως την προσοχή όλων στην αύξηση του φαινομένου του εκφοβισμού. Το φαινόμενο παρουσίασε έξαρση το 2021, με αύξηση κατά 22% όπως καταγράφηκε από της εκκλήσεις για παρέμβαση οι οποίες απευθύνθηκαν στο Χαμόγελο.
Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια του 2021, στο πλαίσιο της επιχείρησης πρόληψης της βίας, το Χαμόγελο του Παιδιού υποστήριξε 22.567 παιδιά που αντιμετώπιζαν οποιουδήποτε είδους βίαιη απειλή. Διενήργησε διαδραστικές παρεμβάσεις στις οποίες συμμετείχαν 17.781 μαθητές και μαθήτριες, 5.757 γονείς και κηδεμόνες, 3.595 εκπαιδευτικοί και 829 επαγγελματίες.
Συνολικά, πραγματοποιήθηκαν 622 διαδραστικές παρεμβάσεις σε πανελλήνια κλίμακα. Επετεύχθη θεαματική αύξηση κατά 467% στις παρεμβάσεις με θέμα τα Δικαιώματα των Παιδιών, αύξηση 159% στις παρεμβάσεις για την Κακοποίηση και Παραμέληση των Παιδιών, αλλά και κατά 22% στις παρεμβάσεις για την Ενδοσχολική Βία και τον εκφοβισμό (Bullying).
Γι’ αυτό και στον προγραμματισμό για το 2022 και το μέλλον, δίνεται μεγάλη σημασία στην πραγματοποίηση ετήσιας πανελλαδικής εκστρατείας για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινόμενου της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού (Bullying).
Γενικότερα, το 2021 το Χαμόγελο του Παιδιού στήριξε συνολικά 48.403 παιδιά και τις οικογένειές τους. Δίπλα στα παιδιά ήταν 466 εργαζόμενοι και 4.009 εθελοντές, με 38.236,5 ώρες εθελοντικής συμμετοχής.
Στις γραμμές Υποστήριξης και Βοήθειας (Γραμμή SOS 1056, Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών και Εφήβων 116111, Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά 116000) έγιναν 204.791 κλήσεις.
Η Εθνική Γραμμή SOS, το πασίγνωστο πλέον 1056, στο 12μηνο του 2021 δέχτηκε και διαχειρίστηκε 190.153 κλήσεις, δηλαδή 520 τηλεωνήματα ανά ημέρα ή 21 κλήσεις ανά ώρα ή 1 κλήση ανά λεπτό.
Παράλληλα, το Χαμόγελου του Παιδιού ενημερώθηκε από τα ελληνικά ΜΜΕ για 842 σοβαρές περιπτώσεις στις οποίες αναφέρθηκε ανάγκη παρέμβασης για 656 παιδιά.
Στατιστικά, σε όλες τις τηλεφωνικές γραμμές του Χαμόγελου, στη διάρκεια του 2021 γινόταν 1 κλήση ανά 2 δευτερόλεπτα. Ο χρόνος αναμονής ήταν κατά μέσον όρον μόλις 7 δευτερόλεπτα. Ο μέσος χρόνος διαχείρισης του περιστατικού ανά κλήση ήταν 8 λεπτά και 19 δευτερόλεπτα. Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από το αυτοματοποιημένο online σύστημα της εταιρείας RTEL (ευγενικό χορηγό του Χαμόγελου του Παιδιού).
Η Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών και Εφήβων 116111 δέχτηκε 2.437 κλήσεις στη διάρκεια του 2021. Από αυτές, οι 1.645 έγιναν από τα ίδια τα παιδιά και τους εφήβους, ενώ 1.905 από γονείς οι οποίοι ζήτησαν βοήθεια για τα παιδιά τους.
Στον τομέα της Παρέμβασης/Αντιμετώπισης/Υποστήριξης παιδιών που υφίστανται κάθε μορφής βία, το 2021 το Χαμόγελο του Παιδιού παρενέβη υπέρ 1.559 παιδιών, με επιτόπιους ελέγχους.
Ως προς τις εξαφανίσεις, το Χαμόγελο ασχολήθηκε με 911 παιδιά και 81 ενήλικες. Το εξαιρετικά δυσοίωνο στοιχείο είναι ότι το 2021 παρατηρήθηκε αύξηση κατά 23% των περιστατικών εξαφάνισης παιδιών και, ακόμη χειρότερα, κατά 62% σε ό,τι αφορά στους ενήλικες. Αυτό σημαίνει ότι το Χαμόγελο του Παιδιού κλήθηκε να διαχειριστεί 1 περιστατικό ανησυχητικής εξαφάνισης παιδιού ανά 3 ημέρες, ενώ το σύστημα ειδοποιήσεων Amber Alert Hellas ενεργοποιήθηκε 1 φορά ανά 90 ημέρες, καθόσον η συχνή ενεργοποίησή του αμβλύνει την αποτελεσματικότητά του, μιας και το κοινό εξοικειώνεται και παύει να δίνει σημασία στα μηνύματα.
Από τα 81 αιτήματα για αναζήτηση ενηλίκων 19-60 ετών, οι 68 βρέθηκαν χάρη στις προσπάθειες του Χαμόγελου του Παιδιού.
Επίσης, η οργάνωση φρόντισε για την υγειονομική υποστήριξη, με ποικίλους τρόπους, 7.997 παιδιών και τα οχήματα του Χαμόγελου διάνυσαν συνολικά 269.811 χιλιόμετρα.
Στον τομέα της υποστήριξης παιδιών και οικογενειών που ζουν ή απειλούνται να βρεθούν σε συνθήκες φτώχειας, το Χαμόγελο υποστήριξε 16.928 άτομα, με 50 παιδιά να μεγαλώνουν στα τρία σπίτια ημερήσιας φροντίδας του Οργανισμού.
Εκτός των τακτικών δραστηριοτήτων του, το Χαμόγελο του Παιδιού παρενέβη σε έκτακτες συνθήκες, όπως στην περίπτωση σεισμοπαθών και πυρόπληκτων περιοχών (Δαμάσι, Εύβοια, Αττική, Αρκαλοχώρι Κρήτης κ.α.)
Από το 2021 το Χαμόγελο του Παιδιού αναπτύσσει την πλατφόρμα Get Digital σε συνεργασία με το Facebook, επεξέτεινε τις συνέργειες με 150 φορείς για το πρόγραμμα Amber Alert Hellas και προχώρησε σε υπογραφή συμφώνου συνεργασίας με το υπουργείο Υγείας, το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, εισήγαγε την εθνική γραμμή για αγνοούμενους ενήλικες (1017) κ.λπ.
Για το 2022, όπως τόνισε ο Πρόεδρος του Χαμόγελου του Παιδιού, κ. Κώστας Γιαννόπουλος, ο Οργανισμός θέτει μια πλειάδα στόχων, όπως την παιδιατρική κατ’ οίκον νοσηλεία στην Κεντρική και τη Νότια Ελλάδα και την εφαρμογή του συστήματος Amber Alert με SMS, βάσει της φόρμας MISSING ALERT PROTOCOL, στο πρότυπο του Herbert Protocol το οποίο εφαρμόζεται με τεράστια επιτυχία στην Βρετανία. Πρόκειται για μια φόρμα καταγραφής στοιχείων και δεδομένων, η οποία εντάσσεται στην κατά το δυνατόν ολοκληρωμένη προστασία των ατόμων που πάσχουν από διαταραχές ή βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο εξαφάνισης.
Εκτός αυτών, στα σχέδια του Χαμόγελου για το 2022 περιλαμβάνονται επίσης η δημιουργία νέας Κινητής Ιατρικής Μονάδας/Πολυιατρείου με τη χρηματοδότηση του υπουργείου Οικονομικών, η λειτουργία του πολυχώρου «Smile Academy» στο Κορωπί, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση πρωτοκόλλου διαχείρισης περιστατικών εξαφάνισης παιδιών και ιδιαιτέρως ανηλίκων, η λειτουργία κινητής μονάδας για νεογνά κ.α.
Σε θεσμικό επίπεδο, το Χαμόγελο του Παιδιού προωθεί τη σύνταξη πρότασης νομοθετικού πλαισίου για τις εξαφανίσεις ανηλίκων, καθώς και την υλοποίηση του Προγράμματος «Smile net» σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στο πλαίσιο του Προγράμματος αναβαθμίζονται ψηφιακά όλες οι παρεχόμενες υπηρεσίες του Χαμόγελου.