Παρότι τους τελευταίους μήνες κάθε εξόρμηση στο σούπερ μάρκετ αποτελεί μια έκπληξη για την τσέπη μας, νεότερη μελέτη που παρουσιάστηκε στο Διεθνές Συνέδριο για την Παχυσαρκία στη Μελβούρνη (Οκτώβριος 2022), αναδεικνύει ότι η ποιότητα έρχεται και πάλι πρώτη σε προτιμήσεις.
Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία, οι καταναλωτές έχουν την τάση να προτιμούν περισσότερο τα πιο υγιεινά προϊόντα από τις συμβατικές εναλλακτικές λύσεις, ενώ μάλιστα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν ακόμα και 1/3 της τιμής παραπάνω για αυτές τις πιο υγιεινές επιλογές.
Ενδιαφέρον είναι μάλιστα το γεγονός ότι η προθυμία της διάθεσης περισσότερων χρημάτων αυξανόταν με την ηλικία, ενώ παράλληλα αφορούσε συχνότερα τα παχύσαρκα άτομα και όσα ακολουθούν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Αντίθετα, οι καταναλωτές 18 έως 34 ετών με φυσιολογικό βάρος, οι άνδρες και οι υψηλά αμειβόμενοι φαίνονται λιγότερο πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα.
Τα στοιχεία που εξετάστηκαν
Η συστηματική ανασκόπηση των 15 μελετών που συνθέτει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία σχετικά με την προθυμία των καταναλωτών να πληρώσουν παραπάνω για πιο υγιεινά τρόφιμα και ποτά πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου Deakin της Μελβούρνης και διήρκησε περίπου μια εικοσαετία (από το 2000 έως το 2021).
Ως υγιεινά τρόφιμα και ποτά ορίστηκαν τα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά, το άπαχο κρέας και τα πουλερικά, το γάλα, το γιαούρτι, το τυρί και οι εναλλακτικές τους χωρίς ζωικά συστατικά, καθώς και τρόφιμα και ποτά με περιορισμένη περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη.
Η ανάλυση των δεδομένων από 10 διαφορετικές χώρες συμπέραναν ότι:
- το 70% -79% των καταναλωτών θα πλήρωναν υψηλότερη τιμή για πιο υγιεινά τρόφιμα, γεγονός που αναδείχτηκε από επτά πειράματα με 3.499 συμμετέχοντες.
- το σύνολο των καταναλωτών θα πλήρωναν κατά μέσο όρο 31% περισσότερο για πιο υγιεινά προϊόντα από τα κανονικά εναλλακτικά προϊόντα.
- η προθυμία να πληρώσουν κατά μέσο όρο 35% περισσότερο για γεύματα και σνακ με δημητριακά ολικής αλέσεως ή με πρόσθετα φρούτα και λαχανικά αναδείχθηκε σε τρία πειράματα με 834 συμμετέχοντες.
- κατά μέσο όρο, οι καταναλωτές στην Ευρώπη ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν 35% υψηλότερη τιμή για πιο υγιεινά προϊόντα, σε σύγκριση με 22% παραπάνω στην Αυστραλία και 16% στις ΗΠΑ.
Αντίθετα, η πρόθεση των καταναλωτών να πληρώσουν για προϊόντα με μειωμένο αλάτι ή με συνδυασμό χαμηλών λιπαρών και ζάχαρης ή λιπαρών και αλατιού παρουσίασε ποικίλα αποτελέσματα. Οι ερευνητές υποθέτουν ότι αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στο ότι οι καταναλωτές υποτιμούν τους κινδύνους για την υγεία, που συνδέονται με την υπερβολική ποσότητα αλατιού ή στο ότι θεωρούν πως οι αλλαγές θα επηρεάσουν τη γεύση των προϊόντων.
Τέλος, οι συγγραφείς αναγνωρίζουν αρκετούς περιορισμούς της ανασκόπησής τους, μεταξύ άλλων ότι η ανασκόπηση περιελάμβανε κυρίως μελέτες από χώρες υψηλού εισοδήματος και μόνο εκείνες που δημοσιεύτηκαν στα αγγλικά. Η σύγκριση των διαφόρων μελετών ήταν επίσης απαιτητική, λόγω των διαφορετικών μεθόδων που χρησιμοποιήθηκαν και των δεδομένων που αναφέρθηκαν.
«Χρειάζονται περισσότερες έρευνες σχετικά με τις προτιμήσεις των νέων και των φοιτητών για πιο υγιεινά προϊόντα αλλά και την προθυμία των καταναλωτών να πληρώσουν για πιο υγιεινά ποτά και τρόφιμα σε χώρες μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος, καθώς και για προϊόντα με μειωμένη ζάχαρη και αλάτι» καταλήγει ο επικεφαλής συγγραφέας δρ. Moosa Al Subhi.
Διαβάστε επίσης:
Μακροζωία: Αυτές οι πρωτεΐνες επιβραδύνουν τη γήρανση
Αντιγήρανση: Οι σπόροι της μακροζωίας – Βάζουν φρένο στην φλεγμονή