Από το 2019 και εντεύθεν η 26η Σεπτεμβρίου γίνεται αφορμή υπενθύμισης του στόχου για «μηδέν θανάτους στους δρόμους» που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), ορίζοντας την ημέρα ως Πανευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Θανατηφόρο Τροχαίο.
Η χώρα μας κατέχει την πρώτη θέση στους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ, με 12,2 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους. Το 23-25% των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα αποδίδεται στην κατανάλωση αλκοόλ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), το 2021 καταγράφηκαν 1.032 τροχαία ατυχήματα με 2.454 θύματα ενώ για το ίδιο έτος η αστυνομία συνέταξε 35.724 αναφορές για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και 13.185 υπό την επήρεια ναρκωτικών, με τις τελευταίες αυξημένες συγκριτικά με το 2020 και 2019 (10.922 και 9.742 αντίστοιχα).
Οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι ιδιαιτέρως αυστηρές απέναντι σε επικίνδυνες συμπεριφορές, εξαιρώντας από τις καλύψεις των συμβολαίων τους (ζωής, υγείας, αυτοκινήτου) κινδύνους που επήλθαν εξαιτίας μέθης, επήρειας οινοπνεύματος ή/και χρήσης ναρκωτικών ουσιών, τόσο αναφορικά με τον ίδιο τον ασφαλισμένο όσο και με ζημιές ή ατυχήματα που προκάλεσε σε τρίτους ενώ βρισκόταν υπό την επίδραση οινοπνεύματος ή τοξικών ουσιών (ασφάλιση αστικής ευθύνης).
Η στάση των εταιρειών βέβαια δεν περιορίζεται σε εξαιρέσεις αλλά περιλαμβάνει εξίσου υπηρεσίες οδικής βοήθειας -βελτιστοποιώντας τες μάλιστα μέσω έξυπνων εφαρμογών– καθώς και ειδικές παροχές και επιβραβεύσεις για όσους θέτουν ως βασική προτεραιότητα την ασφάλεια στον δρόμο.
Εφαρμογές που επιβραβεύουν
Πολλές εταιρείες έχουν λανσάρει εφαρμογές (apps) για τα κινητά που συνδυάζονται με το ασφαλιστήριο αυτοκινήτου και παρέχουν οδηγικές συμβουλές με τη χρήση της τηλεματικής τεχνολογίας και επιβραβεύουν έπειτα την ασφαλή οδήγηση ελέγχοντας μεταξύ άλλων τη διατήρηση του ορίου ταχύτητας, τον τρόπο στροφών, την αποφυγή χρήσης κινητού κατά την οδήγηση, το ομαλό φρενάρισμα και επιτάχυνση κ.α.
Μέσα από τη διαμόρφωση κάποιου σκορ συνήθως, ο ασφαλισμένος οδηγός μπορεί να κερδίσει έκπτωση στα ασφάλιστρά του (π.χ. 15%-20%) και επιπλέον οφέλη όπως προνομιακές τιμές σε χώρους στάθμευσης, συμμετοχή σε κληρώσεις και διαγωνισμούς για επιπλέον δώρα κ.α..
Σύστημα ανταμοιβής-ποινής (bonus-malus)
Για πολλές εταιρείες, η οδηγική συμπεριφορά και το ιστορικό των ασφαλιστικών αξιώσεων θα επηρεάσουν τα ασφάλιστρα. Η διαδικασία Bonus-Malus που αντιστοιχεί σε ατυχήματα που δηλώθηκαν και για τα οποία η ασφαλιστική εταιρεία κατέβαλε ή έχει υποχρεωθεί να καταβάλει αποζημίωση σε μια ασφαλιστική περίοδο, αποτελεί ένα σύστημα έκπτωσης (επιβράβευση) ή επιβάρυνσης των ασφαλίστρων κατά την αναπροσαρμογή μέσα από ένα σύστημα βαθμολογίας που βασίζεται σε μεταβλητές όπως η ηλικία του οδηγού, η εμπλοκή του ή όχι σε ατυχήματα και το ύψος των αποζημιώσεων που έχουν κοστίζει στην εταιρεία. Σύμφωνα με όσα ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, ο ασφαλισμένος μπορεί να ζητήσει ανά πάσα στιγμή από τον ασφαλιστή το ιστορικό των ασφαλιστικών αξιώσεων της τελευταίας πενταετίας, το οποίο θα πρέπει να του επιδοθεί εντός 15 ημερών.
Η κλίμακα του Bonus Malus έχει 10 θέσεις, από το 1 για τις βέλτιστες επιδόσεις χωρίς εμπλοκή σε ατυχήματα έως το 10 για ιστορικό πολλών ζημιών, ενώ σε κάποιες ασφαλιστικές η κλίμακα μπορεί να ξεκινά από το 2-3 ή να καταλήγει στο 20. Κάθε φορά που ο ασφαλισμένος οδηγός προκαλεί ατύχημα με δική του υπαιτιότητα, ανεβαίνει περίπου 2 κατηγορίες στο σύστημα.
Κάποια συμβόλαια προσφέρουν έξτρα κάλυψη για «εγγύηση ασφαλίστρου» ή «προστασία bonus malus», με την οποία ο ασφαλισμένος οδηγός που προξένησε ατυχήματα θα γλιτώσει την αύξηση του ασφαλίστρου κατά την αναπροσαρμογή στην επόμενη ασφαλιστική περίοδο. Εντούτοις, προσδιορίζεται συνήθως ο αριθμός των ατυχημάτων για τα οποία θα ισχύσει η κάλυψη, όπως π.χ. τρία ατυχήματα μέσα στο ασφαλιστικό έτος.
Διαβάστε επίσης
Κολονοσκόπηση: Πώς αποζημιώνονται όσοι έχουν ιδιωτική ασφάλιση υγείας
Ασφάλεια «πακέτο» με την αγορά υπηρεσιών και αγαθών – Πρέπει να αγοράσετε το «σετ»;