Τον Μάρτιο αναμένεται να ανοίξει η ψηφιακή πύλη του ΕΟΠΥΥ και της ΗΔΙΚΑ που θα «ξεκλειδώνει» γρήγορα και εύκολα τα ραντεβού, για τους εκατομμύρια ασφαλισμένους, σε πρώτη φάση, με τους περίπου 3.300 εξειδικευμένους συμβεβλημένους γιατρούς του Οργανισμού και τους 1.300 γιατρούς των Κέντρων Υγείας, και σε επόμενη φάση με τους γιατρούς όλων των δημόσιων δομών και όσους ιδιώτες επιθυμούν.
Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας κατά την παρουσίαση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας finddoctors.gov.gr πριν από τρεις εβδομάδες υποσχέθηκε άμεσα ραντεβού, μείωση της αναμονής και αποσυμφόρηση του συστήματος από την 1η Φεβρουαρίου, ωστόσο η εξέλιξη ήταν διαφορετική. Κύμα αντιδράσεων από τους εμπλεκόμενους γιατρούς, κυρίως δε τους συμβεβλημένους ειδικευμένους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ – όλες οι ειδικότητες πλην των γενικών γιατρών και των παθολόγων- και προβλημάτων που εντοπίστηκαν κατά την πιλοτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας δεν επέτρεψαν την ενεργοποίησή της την 1η Φεβρουαρίου, όπως είχε ανακοινωθεί.
Η υποχρεωτική εφαρμογή για τους συμβεβλημένους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ προγραμματίστηκε εκ νέου για την 1η Μαρτίου. Η παράταση στο ισχύον σύστημα και η επεξεργασία όλων των ζητημάτων που θέτουν οι επαγγελματίες υγείας δόθηκε μετά από προφορική διαβεβαίωση του Υπουργού Υγείας, Άδωνι Γεωργιάδη, στον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών (ΙΣΑ).
«Τα ηλεκτρονικά ραντεβού υπήρχαν ήδη από το 2014. Το 2015 μπήκαν σε πλήρη λειτουργία και συνεχίστηκαν μέχρι σήμερα. Τώρα εμείς προσθέτουμε όλες τις δημόσιες δομές, τους συμβεβλημένους γιατρούς με τον ΕΟΠΥΥ και τους ιδιώτες γιατρούς. Φυσικά δεν καταργείται το τηλεφωνικό ραντεβού. Αυτό που αλλάζει είναι ότι ο γιατρός εφόσον κλείσει τηλεφωνικά ένα ραντεβού υποχρεούται να το περάσει στην πλατφόρμα, γιατί αν δεν το περάσει στην πλατφόρμα δεν θα πληρωθεί» εξηγούσε κατά την παρουσίαση της νέας ψηφιακής πλατφόρμας ο κ. Γεωργιάδης.
Ο προγραμματισμός των ραντεβού θα μπορεί να γίνεται τηλεφωνικά όπως γίνεται ήδη (σημειώνεται πως έχει ανακοινωθεί η λειτουργία νέου τετραψήφιου αριθμού για τους ασφαλισμένους) και μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας finddoctors.gov.gr με τη χρήση κωδικών taxisnet ή κωδικό που έχει εκδώσει ο προσωπικός γιατρός με βάση τον ατομικό φάκελο ασθενή, και φυσικά και του ΑΜΚΑ. Η πλατφόρμα επιτρέπει την αναζήτηση γιατρού με βάση την ειδικότητα και την περιοχή, και δίνει τη δυνατότητα της επιλογής από όλες τις ομάδες γιατρών, τόσο από τους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ και των δημόσιων δομών υγείας με δωρεάν επίσκεψη, όσο και από τους ιδιώτες γιατρούς (εντάσσονται εφόσον θέλουν) όπου η επίσκεψη θα είναι με αμοιβή.
Σήμερα, στην πλατφόρμα finddoctors.gr (όπου προγραμματίζονται και τα ραντεβού των Προσωπικών Γιατρών) είναι ενταγμένοι οι περίπου 1.300 γιατροί των Κέντρων Υγείας. Και ακολουθεί η ένταξη των περίπου 3.300 συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ ιδιωτών γιατρών, στους οποίους κάθε μήνα πραγματοποιούνται με βάση τα στοιχεία του Οργανισμού πάνω από 650.000 επισκέψεις.
Η χρήση της πλατφόρμας εκτός από τη διευκόλυνση των πολιτών στην αναζήτηση γιατρού, μακροπρόθεσμα θα βοηθήσει στην οργάνωση του συστήματος παραπομπών από τον Προσωπικό Γιατρό προς ειδικούς γιατρούς – ξεκινά τον Ιούνιο.
Διαφάνεια και έλεγχος
Οι περισσότεροι ασφαλισμένοι σήμερα μοιάζουν εξοικειωμένοι με την απάντηση ρουτίνα των περισσότερων συμβεβλημένων γιατρών «Δεν υπάρχει διαθέσιμο ραντεβού» όταν προσπαθούν να προγραμματίσουν μια επίσκεψη. Η απάντηση αυτή δίδεται σταθερά ακόμη κι όταν τηλεφωνήσει κάποιος την πρώτη του μηνός – σημειωτέον τα ραντεβού «ανοίγουν» κάθε μήνα.
Κάθε ένας από τους συμβεβλημένους γιατρούς μπορεί να δέχεται έως 200 επισκέψεις ασφαλισμένων τον μήνα, και αμείβεται από τον ΕΟΠΥΥ με 10 ευρώ (μικτό ποσό) για κάθε μία από αυτές. Πρόκειται για όρους της σύμβασης του ΕΟΠΥΥ – που αποτελεί πάγιο αίτημα διαπραγμάτευσης των γιατρών με τον Οργανισμό.
Η ψηφιακή πλατφόρμα θεωρείται από το υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΠΥΥ, εκτός από μία σημαντική εύχρηστη εφαρμογή για τους ασφαλισμένους, ένα πολύτιμο εργαλείο διαφάνειας και ελέγχου στο πεδίο των ιατρικών ραντεβού.
Σήμερα το μόνο που γνωρίζει ο ΕΟΠΥΥ είναι πως έχουν πραγματοποιηθεί οι 200 επισκέψεις στους συμβεβλημένους γιατρούς με βάση τα έγγραφα που προσκομίζουν/ αποστέλλουν οι γιατροί στις αρμόδιες υπηρεσίες του Οργανισμού, με τα στοιχεία των ασθενών. Δεν γνωρίζει όμως πότε πραγματοποιήθηκαν αυτές οι επισκέψεις, κάτι που θα αλλάξει με τη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας.
ΕΟΠΥΥ και Υπουργείο Υγείας μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα που θα καταγράφονται τα ραντεβού θα ελέγχουν την κατανομή των ραντεβού μέσα στον μήνα γιατί όπως έχει διαπιστωθεί σε πολλές περιπτώσεις αξιοποιούνται από τους γιατρούς απλά για αντιγραφή συνταγογράφησης από τον ένα μήνα στον άλλο με βάση τον ΑΜΚΑ του ασφαλισμένου. Άλλωστε, είναι κοινό μυστικό ότι οι συμβεβλημένοι γιατροί λένε πως το ύψος της αποζημίωσης (10 ευρώ) είναι οριακό ακόμη και για τη συνταγογράφηση που εκτελούν.
Τι ζητούν οι γιατροί
Η κλειστή σύμβαση που προσφέρει ο ΕΟΠΥΥ στους συμβεβλημένους ειδικούς γιατρούς, πλην γενικών γιατρών και παθολόγων, τα τελευταία 13 χρόνια είναι ένα σημαντικό πρόβλημα στις συνομιλίες των εκπροσώπων τους, Ένωση Ιατρών ΕΟΠΥΥ (ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ) και της διοίκησης του Οργανισμού.
Εκτός από τη χαμηλή αμοιβή, προβληματικό σημείο των συμβάσεων του ΕΟΠΥΥ με τους ιδιώτες γιατρούς είναι ότι έχουν «κλειδώσει» στις 3.300. «Πρόκειται για τον ίδιο αριθμό γιατρών από το 2012 που δεν προσαρμόζεται στις αυξημένες πληθυσμιακές και ιατρικές ανάγκες. Ιδίως μετά την πανδημία κορωνοϊού έχει αυξηθεί πολύ ο αριθμός των ασφαλισμένων που ζητούν ραντεβού, καθώς έχουν αυξηθεί τα προβλήματα και όσα χρειάζεται να διερευνηθούν στην υγεία τους» λέει η πρόεδρος της ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ, Άννα Μαστοράκου.
Αλλά και σε πρακτικά ζητήματα λειτουργίας της πλατφόρμας ανακύπτουν ζητήματα κατά τους συμβεβλημένους γιατρούς.
Όπως αναφέρουν, η πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες του ιδιωτικού ιατρείου, επιμένοντας πως δεν μπορεί να γίνει δήλωση ωραρίου όπως τους ζητείται. Εναλλακτικά οι συμβεβλημένοι γιατροί ζητούν από τον ΕΟΠΥΥ και την ΗΔΙΚΑ να εντάξει στην πλατφόρμα την αναγγελία ραντεβού ως επιλογή των ασφαλισμένων και το περιεχόμενο της επίσκεψης ώστε να διαμορφώνουν το δικό τους πρόγραμμα συνολικά ή έστω κατά εβδομάδα.
«H συνεχής παρακολούθηση της πλατφόρμας προσθέτει ηλεκτρονική γραφειοκρατία, η οποία στερεί πολύτιμο χρόνο από το ιατρικό έργο», επισημαίνει η ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ και προσθέτει ότι η δήλωση ωραρίου είναι ασυμβίβαστη με τη σύμβαση των ιατρών του ΕΟΠΥΥ και δεν εξυπηρετεί ούτε τους ασφαλισμένους που ζητούν υπηρεσίες τηλεφωνικά από απόσταση, πολλές φορές εκτάκτως και εκτός ωραρίου.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΗΔΙΚΑ εξετάζουν πως θα ενσωματώσουν τις παρατηρήσεις της ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ και του ΙΣΑ που υπογραμμίζει ότι «ο γιατρός δεν είναι γραμματέας, είναι επιστήμονας και θα πρέπει το σύστημα να είναι εύχρηστο, για να διευκολύνεται στο έργο του».
Μετ΄ εμποδίων τα ηλεκτρονικά ραντεβού για τους ιδιώτες γιατρούς – Πληθαίνουν οι διαμαρτυρίες