Την έκτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στη θλιβερή λίστα των θανάτων από τροχαία, για το 2023 καταλαμβάνει η Ελλάδα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Παρόλο που η χώρα μας κατέγραψε μείωση κατά 12% των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων και των θανάτων που επέφεραν αυτά, εξακολουθεί να βρίσκεται στις πρώτες χώρες της ΕΕ που πληρώνουν τεράστιο τίμημα στο βωμό της ασφάλτου.
Σε επίπεδο ΕΕ, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2023 μειώθηκαν κατά 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ενώ αυτό αντιπροσωπεύει περίπου 2,360 λιγότερους θανάτους (-10%) σε σύγκριση με το 2019, η πτωτική τάση έχει περιοριστεί σε αρκετά κράτη μέλη.
Το 2018, η ΕΕ έθεσε ως στόχο τη μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία και, για πρώτη φορά, των σοβαρών τραυματισμών, έως το 2030. Παρόλο που αριθμός των θανάτων από αυτοκινητιστικά ατυχήματα έχει μειωθεί ή βαίνει μειούμενος στο Βέλγιο, την Τσεχία, τη Δανία, την Ουγγαρία και την Πολωνία, τα στοιχεία της Κομισιόν δείχνουν ότι τα προβλήματα σε μια σειρά κρατών – μελών, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, παραμένουν.
Συγκεκριμένα η Ελλάδα βρίσκεται στην 6η θέση, ανάμεσα σε 27 κράτη- μέλη της ΕΕ, στο μείζον ζήτημα των θανάτων από τροχαία, όπως και των σοβαρών τραυματισμών, με 60 νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο πολίτες. Τα κράτη-μέλη της ΕΕ που ξεπερνούν την Ελλάδα είναι η Βουλγαρία με 82 νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο πολίτες, η Ρουμανία με 81 νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο πολίτες, η Λετονία με 76 νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο πολίτες, η Κροατία με 71 νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο πολίτες και η Πορτογαλία 61 με νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο πολίτες.
Στον αντίποδα, οι ασφαλέστεροι δρόμοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (22 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους) και στη Δανία (27 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕ, οι άνδρες οδηγοί ευθύνονταν για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (77 %). Τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, καθώς αντιπροσώπευαν το 29% του συνόλου των θανάτων από τροχαία, και την ίδια στιγμή αντιπροσωπεύουν συνολικά το 21% του πληθυσμού. Ομοίως, οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών αντιπροσωπεύουν το 12% των θανάτων από τροχαία, αλλά το 7% του πληθυσμού.
Οι επιβάτες αυτοκινήτων (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 45% του συνόλου των θανάτων, ενώ οι πεζοί αντιπροσώπευαν το 18%, οι χρήστες μηχανοκίνητων δικύκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 19% και οι ποδηλάτες το 10%.
Τα δεδομένα αλλάζουν σημαντικά ανάλογα με την ηλικία. Μεταξύ των ατόμων ηλικίας 65 ετών και άνω, οι πεζοί αντιπροσωπεύουν το 29% των θανάτων.
Δείτε εδώ τον πιο πρόσφατο πίνακα σύγκρουσης που περιγράφει λεπτομερώς τα κύρια οχήματα που εμπλέκονται σε θανατηφόρα τροχαία
Στις αστικές περιοχές, οι χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες μηχανοκίνητων δικύκλων) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων.