Στη Βουλή κατατέθηκε αργά χθες βράδυ, τροπολογία η οποία προβλέπει την αύξηση του προϋπολογισμού για τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη.
Ειδικότερα, η τροπολογία η οποία αναμένεται να ψηφιστεί αύριο Τετάρτη στο πλαίσιο της ψήφισης του νομοσχεδίου «Σύσταση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ογκολογικό Κέντρο Παίδων ”Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη – ΕΛΠΙΔΑ”», το Υπουργείο Υγείας μεταφέρει μέσα στην τρέχουσα χρήση, τα κεφάλαια τα οποία θα έπρεπε να καταβάλει για τη μείωση του clawback των φαρμακευτικών εταιρειών μέσα στο 2024. Το ίδιο αναμένεται να γίνει αντίστοιχα και τα επόμενα δύο χρόνια.
Πρόκειται για τα ποσά που θα αντιστοιχούσαν στους στόχους απομείωσης του clawback, στο πλαίσιο της συμφωνίας με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RFF), για τα έτη 2023, 2024 και 2025 και τα οποία θα έπρεπε η Πολιτεία να καλύψει στη δαπάνη, εφόσον οι στόχοι δεν επιτυγχάνονταν, βάσει της ρήτρας συνυπευθυνότητας.
Θυμίζουμε ότι θα έπρεπε να προκύψει μείωση σε σχέση με το 2020 κατά 150 εκατ. ευρώ το 2023, 300 εκατ. ευρώ το 2024 και 400 εκατ. ευρώ το 2025.
Δεδομένου ότι ο στόχος απομείωσης του clawback ειδικά για το 2023 απομακρύνεται όλο και περισσότερο και άγνωστο είναι πως θα εξελιχθούν τα επόμενη έτη, η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αποφάσισε να κατευθύνει εκ των προτέρων αντίστοιχους πόρους στον προϋπολογισμό του φαρμάκου.
Όπως έχουν αναφέρει κύκλοι του Υπουργείου Υγείας, στόχος είναι αυτός ο μηχανισμός ενίσχυσης του προϋπολογισμού να αποτελέσει το πρόπλασμα για τη δημιουργία ενός Ταμείου Καινοτομίας στη συνέχεια. Δηλαδή, ένα νέο προϋπολογισμό – κανάλι για την αποζημίωση των καινοτόμων θεραπειών (τύπου innovation fund). Τα νέα κεφάλαια θα ενισχύσουν το σύνολο της δαπάνης για φάρμακα και μάλιστα είναι ιδιαίτερα πιθανό να απορροφήσει και το clawback από το οποίο απαλλάσσονται τα φτηνά σκευάσματα που αφορούν σε θεραπεία με ημερήσιο κόστος (ΚΗΘ) κάτω από 20 λεπτά του ευρώ (περίπου 13 εκατ. ευρώ).
Η αγορά πλέον αναμένει τη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση για την εξειδίκευση των σημείων της τροπολογίας.
Οι τεχνικές λεπτομέρειες
Ειδικότερα με την τροπολογία, αλλάζει το άρθρο 25 του νόμου 4549/2018 (Α΄ 105), όπως αυτό είχε αναμορφωθεί το 2021 με το άρθρο 77 του νόμου 4837.
Συγκεκριμένα αλλάζει η ιδιαίτερα σημαντική παράγραφος 4, η οποία αρχικά προέβλεπε μόνο πως: «Η ενδεχόμενη προκαλούμενη δαπάνη από την εφαρμογή της παρ. 3 θα βαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Το ύψος και η κατανομή της ετήσιας αύξησης των ορίων ανάμεσα στις ανωτέρω κατηγορίες της φαρμακευτικής δαπάνης προσδιορίζονται ετησίως με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας».
Πλέον η συγκεκριμένη παράγραφος αναφέρει ότι: «Η ενδεχόμενη προκαλούμενη δαπάνη από την εφαρμογή της παρ. 3 θα βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Το ύψος και η κατανομή της ετήσιας αύξησης των ορίων ανάμεσα στις ανωτέρω κατηγορίες της φαρμακευτικής δαπάνης προσδιορίζονται ετησίως με κοινή απόφαση των υπουργών οικονομικών και υγείας. Στις περιπτώσεις της παρ. 3 και μέχρι την έκδοση των απολογιστικών στοιχείων της ετήσιας φαρμακευτικής δαπάνης, της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ, καθώς και της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης των νοσοκομείων του ΕΣΥ και του ΓΝΘ Παπαγεωργίου, τα σημειώματα επιβολής αυτόματης επιστροφής clawback, εκδίδονται επί τη βάσει των ανωτέρω κατηγοριών δαπανών, στα οποία συνυπολογίζονται οι προβλεπόμενες στην παρ. 3 ανώτατες προσαυξήσεις, οι οποίες κατανέμονται ανάμεσα στις ανωτέρω κατηγορίες της φαρμακευτικής δαπάνης με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υγείας. Τυχόν διαφορές που προκύπτουν μετά από την έκδοση των απολογιστικών στοιχείων του προηγούμενου εδαφίου βεβαιώνονται με νέα σημειώματα επιβολής αυτόματης επιστροφής (clawback ) εντός του ίδιου έτους».