Κάθε χρόνο, περισσότερο από το 70% των ταξιδιών του μέσου Ευρωπαίου θα γίνει με αυτοκίνητο -ιδιωτικό είτε ταξί-, με τα περίπου 12.000 χιλιόμετρα ανά άτομο να το αναδεικνύουν στην πρώτη επιλογή των Ευρωπαίων για τις μετακινήσεις τους, σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (European Automobile Manufacturers’ Association – ACEA).
Ένα σύγχρονο κράτος που σέβεται τον οδηγό εγκύπτει στις ανάγκες του και εκσυγχρονίζει τις υπηρεσίες που τον αφορούν. Επί τούτω και στη χώρα μας, τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών – Μεταφορών διευκολύνουν από την άνοιξη τη ζωή των οδηγών αλλά και το έργο των οργάνων ελέγχου με το car wallet, ένα ψηφιακό πορτοφόλι που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την άδεια και τα τέλη κυκλοφορίας, πιστοποιητικό ΚΤΕΟ, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο κ.α. Σύντομα μάλιστα, όπως διαβάζουμε στο protothema.gr, θα είναι διαθέσιμες οι «δίδυμες» υπηρεσίες «MyAuto» και «Αudit-Car» με βασικές πληροφορίες για τον οδηγό και το όχημα, και για τις οποίες είχε γράψει παλαιότερα το ygeiamou.gr.
Τη ζωή των οδηγών βέβαια -και έως του σημείου της δικής τους εμπλοκής- έκαναν ευκολότερη 20 χρόνια πριν και οι ασφαλιστικές εταιρείες, προσφέροντας στους ασφαλισμένους οδηγούς τον «φιλικό διακανονισμό». Πρόκειται για μια «συμφωνία» μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών που ισχύει από την 1η Μαΐου 2000 -με την αποζημίωση ατυχήματος μόνο με υλικές ζημιές και επέκταση από την 1η Σεπτεμβρίου 2005 σε μικρές σωματικές βλάβες- και η οποία απλοποιεί τη διαδικασία αποζημίωσης σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος. Όπως αναφέρει η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), η διαδικασία προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα μεταξύ των οποίων:
- Λιγότερες και πιο άμεσες διαδικασίες για σας.
- Ταχύτερη καταβολή της αποζημίωσης που δικαιούστε.
- Μικρότερη ανάγκη για προσφυγή, δική σας ή της εταιρίας σας, στα δικαστήρια, με τη μείωση του σχετικού κόστους που συνεπάγεται αυτό.
- Λιγότερες διενέξεις ανάμεσα σε σας και άλλες ασφαλιστικές εταιρίες.
- Δυνατότητα να αποζημιωθείτε από την εταιρία που εσείς οι ίδιοι επιλέξατε, έχοντας προφανώς δική σας άποψη για την ποιότητα των υπηρεσιών της.
Σύστημα Άμεσης Πληρωμής: Τι είναι και πότε είναι ενεργοποιείται
Ο φιλικός διακανονισμός αποτελεί ένα Σύστημα Άμεσης Πληρωμής (Σ.Α.Π.) που παρέχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης του αναίτιου οδηγού από την ασφαλιστική του εταιρεία, χωρίς να αντιβαίνει στην υφιστάμενη νομοθεσία για υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης από την κυκλοφορία αυτοκινήτων. Έπειτα, η εταιρεία θα λάβει την αποζημίωση από την έτερη εμπλεκόμενη εταιρεία-μέλος του φιλικού διακανονισμού, μέσω ενός μηχανισμού συμψηφισμού που λειτουργεί εντός της ΕΑΕΕ.
Όπως σημειώνεται, μολονότι στην αρχή η συμπλήρωση του ευρωπαϊκού εντύπου της Φιλικής Δήλωσης Τροχαίου Ατυχήματος από τους εμπλεκόμενους στο ατύχμα οδηγούς ήταν απαραίτητη, σήμερα δεν απαιτείται αλλά θα διευκολύνει και επιταχύνει τις διαδικασίες του διακανονισμού και της αποζημίωσης.
Οι οδηγοί πρέπει να έχουν υπ΄όψιν ότι ο Πίνακας Υπαιτιοτήτων είναι το αναπόσπαστο κομμάτι της συμφωνίας που θα υποδείξει με απόλυτη ασφάλεια ποιος από τους δύο εμπλεκόμενους οδηγούς ευθύνεται για το ατύχημα εξ ολοκλήρου ή έστω κατά 50%.
Επιπλέον, η διαδικασία της Άμεσης Πληρωμής μέσω του φιλικού διακανονισμού δεν αφορά όλα τα ατυχήματα αλλά ενεργοποιείται μόνο υπό προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπει κάλυψη για τα ατυχήματα εντός Ελλάδος και έπειτα:
- διατίθεται μόνο για περιπτώσεις όπου η αποζημίωση δεν υπερβαίνει τα 6.500€ ανά ατύχημα για υλικές ζημιές και τα 12.000€ ανά ζημιωθέν πρόσωπο για τις σωματικές βλάβες, καθώς και τα 30.000€ συνολικά ανα συμβάν
- σε τροχαία ατυχήματα που εμπλέκονται περισσότερα των δύο οχημάτων, τα όρια των υλικών ζημιών εφαρμόζεται ανά όχημα.
- δεν προβλέπει αποζημίωση για ατυχήματα χωρίς επαφή
- αναγνωρίζονται μόνο δύο ποσοστά ευθύνης των οδηγών (100%, 50%) για την εφαρμογή του.
Τι καλύπτεται
Αναφορικά με τις υλικές ζημιές, καλύπτονται τα έξοδα:
- επισκευής ή την αποζημίωση λόγω ολικής καταστροφής του οχήματος, συμπεριλαμβανομένων των φόρων
- αντικατάστασης κράνους, ρουχισμού και βαλίτσας δικύκλου καθώς και του εξωτερικού καλύμματος του οχήματος και
- μεταφοράς του οχήματος,
ενώ για τις σωματικές βλάβες, προβλέπεται κάλυψη για:
- ιατρικές αμοιβές, έξοδα νοσηλείας και/ή διαγνωστικών εξετάσεων, ιατροφαρμακευτικές δαπάνες και έξοδα μεταφοράς ζημιωθέντος.
- απώλεια εισοδήματος λόγω ατυχήματος
- χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης.
Σημειώνεται ότι για τις δαπάνες αναφορικά με την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια περίθαλψη χωρίς ιατρική πραγματογνωμοσύνη προβλέπεται όριο κάλυψης στα 500€ ανά ζημιωθέντα, ενώ για την ηθική βλάβη και την αποκατάσταση του εισοδήματος απαιτείται επιπλέον προσκόμιση βεβαίωσης δημόσιου νοσοκομείου ή του φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή ιατρικής πραγματογνωμοσύνης ιατρού διορισθέντος από τον άμεσο ασφαλιστή, η οποία να πιστοποιεί τη σωματική βλάβη και να προσδιορίζει αποχή από την εργασία συγκεκριμένων ημερών.
Χρήσιμες πληροφορίες
Μπορείτε να βρείτε το κείμενο της Συμφωνίας του Φιλικού Διακανονισμού εδώ, το έντυπο της Φιλικής Δήλωσης Τροχαίου Ατυχήματος εδώ καθώς και τις εταιρείες που συμμετέχουν στον Φιλικό Διακανονισμό εδώ.
Διαβάστε επίσης:
Ασφάλιση μόνο για ατύχημα: Τι πρέπει να προσέξετε
Είναι «πεταμένα λεφτά» – Και άλλοι πέντε μύθοι για την ιδιωτική ασφάλιση
Νομική Προστασία: Η ασφάλιση που φέρνει ένα δικηγόρο στο πλευρό μας