Σχέση ζωής αναπτύσσεται μεταξύ κηδεμόνα και σκύλου με την εκπαίδευση του καλύτερου φίλου του ανθρώπου, καθώς ο δεσμός τους οικοδομείται σε στέρεες βάσεις.

Στόχος της εκπαίδευσης είναι, ο κηδεμόνας να μάθει να τον κατανοεί, και ο σκύλος να διδαχτεί να συνεργάζεται.

Και ο ρόλος του εκπαιδευτή είναι πολύτιμος.

Πώς επιλέγω, όμως, τον σωστό εκπαιδευτή για τον σκύλο μου;

«Για να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση θα πρέπει προηγουμένως να ξεκαθαρίσουμε τί σημαίνει εκπαίδευση και τί κερδίζει από αυτή, τόσο ο τετράποδος σύντροφός μας όσο κι εμείς.

Υπάρχουν κηδεμόνες, οι οποίοι είναι διστακτικοί στο να εκπαιδεύσουν τον σκύλο τους, θεωρώντας ότι η εκπαίδευση είναι, είτε βίαιη, είτε ακριβή, ή αναποτελεσματική, ακόμη και ανούσια.

Ας ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, όταν λέμε εκπαίδευση εννοούμε, είτε «διόρθωση συμπεριφοράς», είτε «βασική εκπαίδευση», η οποία περιλαμβάνει χρήσιμες εντολές για την καθημερινότητα που μοιραζόμαστε με τον σκύλο μας.

Και στην πρώτη και στη δεύτερη, η διαδικασία θα πρέπει να είναι εξίσου διασκεδαστική και εκπαιδευτική, τόσο για τον σκύλο όσο και για τον κηδεμόνα», εξηγεί η ενεργειακή εκπαιδεύτρια σκύλων, Ρενάτα Γρυπάρη, και συμπληρώνει: «Η εκπαίδευση είναι το αλφαβητάρι μιας ισορροπημένης σχέσης με τον σκύλο μας: βοηθά εμάς να κατανοήσουμε τον χαρακτήρα και τις ανάγκες του, κι εκείνον να μάθει να συνεργάζεται μαζί μας.

Δεν θέλουμε να κάνουμε έναν σκύλο – «ρομπότ», που θα εκτελεί μηχανικά κάθε εντολή. Ο σκύλος θα πρέπει να ξέρει το γιατί πρέπει να εκτελέσει μια εντολή (είτε της βασικής εκπαίδευσης, είτε για διόρθωση συμπεριφοράς), και κάθε φορά να υπάρχει η σωστή επικοινωνία.

Η εκπαίδευση συμβάλλει στο χτίσιμο μιας υγιούς σχέσης μαζί του, καθώς ενισχύουμε την αυτοπεποίθησή του και, παράλληλα, του προσφέρουμε πνευματικά ερεθίσματα, που είναι εξίσου σημαντικά με τη σωματική εκτόνωση, για έναν ισορροπημένο σκύλο.

Μας προσφέρει, επίσης, τα εργαλεία ώστε να εμπνεύσουμε τον σεβασμό στον σκύλο μας, ακριβώς διότι αποφεύγουμε να μπούμε σε μια ανταγωνιστική σχέση μαζί του (σ.σ. εκπαίδευση με πόνο, στρες και φόβο).

Αντίθετα, τον καθοδηγούμε με υπομονή και συνέπεια, ώστε να μάθει αυτά που θέλουμε να του διδάξουμε με ευχάριστο αλλά και αποτελεσματικό τρόπο».

Όπως διευκρινίζει η κυρία Γρυπάρη, ο ρόλος του εκπαιδευτή είναι να βοηθήσει τον κηδεμόνα να επικοινωνήσει σωστά και αποτελεσματικά με τον σκύλο του –κερδίζοντας την εμπιστοσύνη και τον σεβασμό του- μέσω της επαγγελματικής καθοδήγησης με διαδραστικό τρόπο.

Επίσης, η κυρία Γρυπάρη επισημαίνει ότι υπάρχουν πολλές μέθοδοι εκπαίδευσης και διάφοροι τύποι εκπαιδευτών. Σίγουρα θα πρέπει να αποφύγουμε τις ξεπερασμένες παραδοσιακές μεθόδους, διότι στόχο έχουν να υποτάξουν τον σκύλο, και όχι να τον διδάξουν.

Τα πέντε χαρακτηριστικά του σωστού εκπαιδευτή

Η ενεργειακή εκπαιδεύτρια σκύλων μας περιγράφει τα χαρακτηριστικά ενός καλού εκπαιδευτή. Είναι τα εξής:

1) Να σας ταιριάζει: Η μέθοδος που χρησιμοποιεί, δηλαδή, να είναι συμβατή με τον δικό σας τρόπο σκέψης, την ενέργεια και την ιδιοσυγκρασία σας.

2) Να εκπαιδεύει τον σκύλο μαζί σας: Ό,τι είδους εκπαίδευση κάνει ο σκύλος, θα πρέπει να την κάνει μαζί με τον κηδεμόνα του. Και αυτό διότι ο σκύλος μαθαίνει με τον άνθρωπο με τον οποίο κάνει τη διαδικασία της εκπαίδευσης. Δεν γίνεται ρομπότ από τον εκπαιδευτή, ώστε να μαθαίνει να εκτελεί τις εντολές από τον οποιονδήποτε. Ο εκπαιδευτής, επίσης, θα πρέπει να σας δείξει, όχι μόνο τί κάνει, αλλά και πώς το κάνει, ώστε να το επαναλαμβάνετε και εσείς με τον σωστό τρόπο.

3) Να εξηγεί γιατί κάνει ό,τι κάνει: Η εκπαίδευση του σκύλου είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να μάθετε περισσότερα πράγματα για τους σκύλους, γενικότερα, και για τον δικό σας τετράποδο φίλο, ειδικότερα. Ο εκπαιδευτής, λοιπόν, θα πρέπει να σας εξηγεί τί κάνει, πώς το κάνει και γιατί το κάνει: έτσι δείχνει ότι έχει γνώσεις, τις οποίες και οφείλει να μεταδώσει και στον κηδεμόνα.

4) Να είναι ευέλικτος: Εάν δείτε κάτι που δεν σας αρέσει, ή δεν το καταλαβαίνετε, μιλήστε μαζί του και εξηγήστε του τί νιώθετε και γιατί διαφωνείτε με αυτό που κάνει. Εκείνος θα πρέπει να προσπαθήσει να βρει μια λύση: να αναπροσαρμόσει, δηλαδή, τη μέθοδό του, ώστε και τον σκύλο να εκπαιδεύσει αποτελεσματικά, και ο τρόπος εκπαίδευσής του να είναι συμβατός με εσάς. Δεν υπάρχει «μπούσουλας» στην εκπαίδευση. Κάθε σκύλος είναι διαφορετικός, κάθε κηδεμόνας είναι διαφορετικός, οι συνθήκες κάθε οικογένειας είναι διαφορετικές. Φυσικά, υπάρχουν περιπτώσεις που κάποια πράγματα πρέπει να γίνουν με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Εάν διαφωνεί ο κηδεμόνας, ο εκπαιδευτής θα πρέπει να εξηγήσει κάποια πράγματα, ώστε ο συνομιλητής του, είτε να πειστεί για την ορθότητα της μεθόδου, είτε -αν αλλάξει ο τρόπος εκπαίδευσης- να γνωρίζει ότι ενδεχομένως το αποτέλεσμα να μην είναι το αναμενόμενο.

5) Να είναι διαθέσιμος όποτε τον χρειαστείτε (στο μέτρο του λογικού, βέβαια): Είτε έχει ολοκληρώσει την εκπαίδευση του σκύλου σας, είτε όχι ακόμα, θα πρέπει να μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί του εύκολα και να είναι διαθέσιμος να σας βοηθήσει, συμβουλεύοντάς σας για οτιδήποτε χρειαστείτε.

«Με λίγα λόγια, ο εκπαιδευτής θα πρέπει να είναι καλός γνώστης του αντικειμένου του, αλλά και να έχει και την ικανότητα να μεταδίδει τη γνώση του στον κηδεμόνα, να είναι επεξηγηματικός, έμπιστος, φιλικός και διαθέσιμος για συμβουλές», τονίζει η κυρία Γρυπάρη και επισημαίνει: «Σωστός εκπαιδευτής είναι εκείνος που θεωρεί λειτούργημα την εκπαίδευση. Στόχος του πρέπει να είναι να κάνει τον σκύλο να βγάζει τον καλό του εαυτό και να τον βελτιώνει ακόμη περισσότερο».

Η κυρία Ρενάτα Γρυπάρη είναι απόφοιτη της Σχολής Εκπαίδευσης Σκύλων Boss. Εδώ και αρκετά χρόνια εφαρμόζει την ενεργειακή εκπαίδευση, η οποία εστιάζει στο ισορροπημένο ψυχικό δέσιμο μεταξύ κηδεμόνα και σκύλου και τη διαμόρφωση του σωστού ενεργειακού περιβάλλοντος, στο οποίο είναι καλό να ζει και να εκπαιδεύεται ένας σκύλος. Έχοντας μια ιδιαίτερη ευαισθησία για τους φοβικούς σκύλους, ειδικεύτηκε στη διαδικασία της ψυχικής τους αποκατάστασης.