Την επίδραση της πίεσης του χρόνου στις επιλογές μας αποφάσισαν να ερευνήσουν επιστήμονες από το Ινδικό Ινστιτούτο Management, Udaipur και δημοσίευσαν τα ευρήματά τους Journal of Consumer Psychology.

Σε μια εποχή όπου η ψηφιακή τεχνολογία διαδραματίζει σημαντικότατο ρόλο στη ζωή των ανθρώπων, ο χρόνος θεωρείται αγαθό υπό εξαφάνιση. Έτσι, κατά τους ψυχολόγους που συμμετείχαν στην έρευνα, όταν οι άνθρωποι γνωρίζουν ότι ο χρόνος τελειώνει, αισθάνονται την ανάγκη να αντισταθμίσουν την εξάντληση αυτού του αγαθού τρώγοντας.

Συγκεκριμένα, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι εθελοντές που συμμετείχαν στη μελέτη, είχαν περισσότερες πιθανότητες να αναζητήσουν θερμιδικά πλούσιες τροφές όταν έχουν βρεθεί υπό την πίεση χρονομέτρου 60”. Ακολούθησαν δύο μεθόδους, μία με μέτρηση από το 1” στο 60” και αντίστροφα.

Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να διαγράψουν το γράμμα «ε» όπου εμφανιζόταν σε μια επιγραφή ενώ το χρονόμετρο έτρεχε κανονικά για την μία ομάδα, αντίστροφα για την άλλη και στη συνέχεια, ρωτήθηκαν αν θα προτιμούσαν σοκολάτα ή φρούτα.

Οι άνθρωποι στην ομάδα με την αντίστροφη μέτρηση (από το 60 στο 1) έδειξαν μεγαλύτερη επιθυμία για σοκολάτα απ’ ό,τι η άλλη ομάδα.

Η ψυχολογική επίπτωση του χρόνου

Σε επόμενο στάδιο, οι ερευνητές εξέτασαν αν θα μπορούσαν να μειώσουν την τάση να τρώνε όταν μετράει το ρολόι.

Οι ομάδες χωρίστηκαν ξανά σε δύο, μία με κανονική και μία με αντίστροφη μέτρηση ενόσω έλυναν γρίφους με λέξεις. Στο τέλος, κάθε ομάδα διαιρέθηκε σε δύο υποσύνολα: στο ένα ζητήθηκε να ανακαλέσουν δύο φορές στη ζωή τους που είχαν επαρκείς οικονομικούς πόρους και στο άλλο να θυμηθούν ένα στιγμιότυπο της καθημερινότητας, όπως το πέταμα των σκουπιδιών.

Στο τέλος, όλοι οι συμμετέχοντας κλήθηκαν να πάρουν γλυκίσματα ως επιβράβευση για τη συμμετοχή τους.

Η πρώτη ομάδα της αντίστροφης μέτρησης, πήρε περισσότερα γλυκά, κατά μέσο όρο 7,12, ενώ τα μέλη της ομάδας με την ομαλή μέτρηση του χρόνου (από το 1 στο 60) κατά μέσο όρο 6,13. Όμως, δεν σημειώθηκε διαφορά στα υποσύνολα της πρώτης ομάδας, αφού όσοι είχαν ανακαλέσει στιγμές αφθονίας δεν πήραν περισσότερα γλυκά.

Ο συγγραφέας της μελέτης Δρ. Ankur Kapoor δήλωσε πως οι χρονικές προθεσμίες μπορεί να επηρεάσουν και άλλους τομείς της ζωής· όχι μόνο τις διατροφικές συνήθειες. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι που αισθάνονται ότι χάνουν χρόνο ή «πόρους» έχουν λιγότερες πιθανότητες να συνομιλήσουν ή να κοινωνικοποιηθούν.

«Όταν ο χρόνος θεωρείται αγαθό, η αντίστροφη μέτρηση μπορεί να δημιουργήσει μια αίσθηση επείγουσας ανάγκης τεχνητής, ικανής να επηρεάσει τη στάση ενός ατόμου σε άλλες περιστάσεις όπως η κοινωνικοποίηση ή το φαγητό».

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι η μελέτη θα ωθήσει την περαιτέρω έρευνα σχετικά με τις ψυχολογικές επιπτώσεις άλλων μειούμενων πόρων, όπως τα χρήματα για τους ανεξόφλητους λογαριασμούς ή η ένδειξη της μπαταρίας στα smartphones.