homescreen

Πρέπει να ασφαλίζονται τα πατίνια;

Πρέπει να ασφαλίζονται τα πατίνια;


Μαίρη Λαμπαδίτη

Ποιο είναι το νομικό πλαίσιο για τα πατίνια και ποιο θα έπρεπε να είναι σύμφωνα με τους ειδικούς για την διασφάλιση τόσο των οδηγών τους, όσο των περαστικών και των διερχόμενων οχημάτων;

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη γέμισαν ηλεκτρικά πατίνια, δίνοντας έναν αέρα ευρωπαϊκής πόλης στις πλατείες μας αφού αυτό το οικολογικό σύγχρονο μέσο μεταφοράς χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια σε Γαλλία και Γερμανία. Και εκεί που χαμογελούσαμε για την ευχάριστη νότα, ένας πιτσιρικάς ήρθε καταπάνω μας. Αργότερα είδαμε δύο 15χρονα στη Συγγρού να πηγαίνουν σφαίρα,  κάνοντας σλάλομ ανάμεσα στα αυτοκίνητα και να σκεφτόμαστε αντανακλαστικά τους ανίδεους γονείς που πιστεύουν ότι τα παιδιά παίζουν στην πλατεία. Οι σίγουρα ανήλικοι οδηγοί ανεβαίνουν αιφνιδιαστικά πάνω στα πεζοδρόμια, οι πεζοί σταματούν έντρομοι και τα αυτοκίνητα κοκκαλώνουν, αν προλάβουν.

Ήταν θέμα χρόνου κάτι κακό να συμβεί. Και συνέβη στην Καλαμαριά όταν ένας 16χρονος χειριστής ενοικιαζόμενου ηλεκτρικού πατινιού συγκρούστηκε με διερχόμενο αυτοκίνητο, με συνέπεια να τραυματιστεί και να διακομιστεί σε νοσοκομείο. Αυτό ήταν το πρώτο επισήμως καταγεγραμμένο τροχαίο με ηλεκτρικό πατίνι στη χώρα. Η συζήτηση όμως άναψε. Τα πατίνια δεν ασφαλίζονται μέχρι στιγμής καθώς δεν είναι μηχανοκίνητα όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα ποδήλατα. Δηλαδή η ασφάλισή τους δεν είναι υποχρεωτική εφόσον δε φέρει μηχανή ή κινητήρα, αριθμό κυκλοφορίας, και εφόσον για τη χρήση τους δεν απαιτείται άδεια οδήγησης.

«Μπορεί να ασκηθεί δίωξη μόνο αν υπάρξει αστική ευθύνη», μας ενημερώνουν εκπρόσωποι των ασφαλιστικών οι οποίοι προτείνουν να δημιουργηθεί κάποια κάλυψη και γι’ αυτά. Οι προτάσεις πάντως είναι στο τραπέζι καθώς  το ηλεκτρικό πατίνι είναι η τελευταία τάση στην μετακίνηση εντός πόλης. Χρησιμοποιείται από ανήλικους εφήβους χωρίς επιτήρηση του κηδεμόνα, ενώ τα επώνυμα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών διαθέτουν όλο και περισσότερα πατίνια σε διάφορες κατηγορίες και τιμές έως 2.500 ευρώ.

Προς το παρόν, πριν ωριμάσει η συζήτηση περί ασφάλισης ήδη ανακοινώθηκαν πιο αυστηρά μέτρα ασφαλείας από τις εταιρίες σε συνεννόηση με τους δήμους.
Το όριο ταχύτητας στο εξής δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 15 χιλιόμετρα την ώρα ώστε να γίνει ασφαλής η χρήση τους στην πόλη. Τα εν λόγω μέσα μεταφοράς μπορούν να πιάσουν ταχύτητα της τάξεως των 25 χιλιομέτρων την ώρα. Επίσης η οδήγησή τους επιτρέπεται μόνο στα άτομα που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους.

Αυτό ωστόσο είναι δύσκολο να διασταυρωθεί καθώς οι χρήστες κατεβάζουν από το διαδίκτυο την εφαρμογή των εταιρειών, πληκτρολογούν τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου και αφού το κάνουν, λαμβάνουν έναν κωδικό τον οποίο σκανάρουν πάνω στον πατίνι που με τη σειρά του ξεκλειδώνει και είναι πια έτοιμο για χρήση.